Duitse rechter corrigeert onware mediaberichten over rechtse bijeenkomst

• maandag 29 juli 2024
  • Begin dit jaar bracht Correctiv, een deels gesubsidieerde onderzoekswebsite, explosieve onthullingen naar buiten.

Marit Nube 29-7-2024

Duitse rechter corrigeert onware mediaberichten over rechtse bijeenkomst

Een Duitse rechtbank heeft vastgesteld dat een door de staat gefinancierd, links mediaplatform valse beschuldigingen heeft verspreid over een vermeende samenzwering voor massale deportatie van migranten. Deze uitspraak verbiedt publieke omroepen om de bewering te herhalen dat tijdens een bijeenkomst in Potsdam in november werd gesproken over de uitzetting van Duitse burgers van buitenlandse afkomst.

Begin dit jaar bracht Correctiv, een deels gesubsidieerde onderzoekswebsite, explosieve onthullingen naar buiten. Volgens Correctiv zou er tijdens een topbijeenkomst tussen leden van de rechtse anti-immigratiepartij AfD, de Identitaire Beweging en de centrumrechtse CDU gesproken zijn over een complot om miljoenen migranten, inclusief die met de Duitse nationaliteit, te deporteren. Dit leidde tot massale protesten door honderdduizenden mensen in heel Duitsland tegen ‘extreemrechts’.

Het bleek later dat Correctiv het evenement onjuist had weergegeven en het onderwerp van de discussie enorm had overdreven. De bijeenkomst richtte zich in werkelijkheid op een restrictiever migratiebeleid, met strengere grenscontroles en de deportatie van afgewezen asielzoekers en illegale immigranten – onderwerpen die niet ongewoon zijn voor anti-immigratiepartijen.

"Ze spraken over 'remigratie', en bedoelden specifiek en legitiem de miljoenen mensen die hier illegaal aanwezig zijn. Dat is legaal en legitiem en dat kunnen we eisen”, zei AfD-Europarlementariër Joachim Kuhs, die niet aanwezig was bij de Potsdam-bijeenkomst, eerder tegen The European Conservative.

Rechter stelt AfD in het gelijk
    AfD'er Ulrich Vosgerau, die wél aanwezig was bij de Potsdam-bijeenkomst, besloot juridische stappen te ondernemen tegen Correctiv en andere nieuwsmedia voor het herhalen van de valse beschuldigingen. Nu heeft Vosgerau beide rechtszaken gewonnen, meldt Tichy's Einblick. De meest recente uitspraak in Hamburg stelde vast dat de claim van publieke omroepen ARD en NDR, dat de uitzetting van Duitse burgers van buitenlandse afkomst werd besproken tijdens de Potsdam-bijeenkomst, onjuist was.

Op zijn X-account noemt Vosgerau het artikel van Correctiv een “fictieve voorstelling” die ten onrechte beweerde deportatieplannen en een privébijeenkomst van vrienden associeerde met historische gebeurtenissen uit het Derde Rijk.

Inmiddels is ook bekend dat de directeur van Correctiv dagen voor de Potsdam-bijeenkomst een ontmoeting had met de Duitse bondskanselier Olaf Scholz en functionarissen van de linkse federale regering om "ideeën uit te wisselen" over wenselijke berichtgeving.

NieuwRechts