Doek valt voor Joe Biden - Donald Trump reageert in felle bewoordingen

• zondag 21 juli 2024
  • Categorie: , ,
  •  Een politieke aardverschuiving in de VS.

21-7-2024

Doek valt voor Joe Biden - Donald Trump reageert in felle bewoordingen

Een politieke aardverschuiving in de VS. President Joe Biden heeft zondag aangekondigd dat hij zich niet opnieuw kandidaat zal stellen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november. Hij blijft echter aan als president tot het einde van zijn huidige termijn. De Democratische Partij moet nu een nieuwe kandidaat aanwijzen, waarbij vice-president Kamala Harris de meest waarschijnlijke opvolger is.

"Het is de grootste eer van mijn leven geweest om te dienen als uw president," zegt Joe Biden in een verklaring. "En hoewel het mijn intentie was te streven naar herverkiezing, geloof ik dat het in het beste belang van mijn partij en het land is om me terug te trekken en me te richten op mijn verantwoordelijkheden als president voor de rest van mijn regeringstermijn."

Biden hoopt dat Kamala Harris de nieuwe presidentskandidaat zal worden namens de Democraten. "Vandaag wil ik mijn volledige steun en steun betuigen aan Kamala als genomineerde van onze partij dit jaar. Democraten – het is tijd om samen te komen en Trump te verslaan. Laten we dit doen."

De afgelopen drie weken nam de druk voor Biden om op te stappen geleidelijk toe. Verwoestende peilingen, dringende smeekbeden van prominenten en een gebrek aan bereidheid van grote donoren lieten de druk alleen maar verder toenemen. Ook de huiszender van de Democraten, CNN, opende de aanval op 'Sleepy Joe'.

Critici vinden dat Biden te oud en te seniel is om nog vier jaar de leider van het machtigste land ter wereld te zijn. Ook zou hij niet in staat zijn om het succesvol op te nemen tegen Donald Trump, die zeker na de mislukte aanslag op zijn leven een heldenstatus heeft gekregen.

De kritiek zwol vooral aan na het debat tussen Trump en Biden. Tijdens het debat met Trump eind juni, dat werd bekeken door meer dan 50 miljoen mensen, werden Bidens beperkingen duidelijk zichtbaar. Hij kwam kwetsbaar, verward en verzwakt over en bleek niet in staat effectief verweer te voeren tegen Trump.

Zondag trok Joe Biden zijn eigen conclusies - ook al zei hij vorige week nog dat hij "de beste kandidaat" zou zijn om het op te nemen tegen Trump - en kondigt hij nu zijn vertrek aan.

Eerder zei Biden ook dat alleen God hem uit de race zou kunnen laten stappen. Waarop veel mensen op social media nu stellen dat 'God kennelijk heeft gesproken'.

Met het opstappen van Biden ligt er direct een nieuwe crisis op de loer bij de Democratische Partij. De partij zal zich nu moeten scharen achter een geschikte kandidaat, die na aanstelling tijdens de conventie nog minder dan 100 dagen heeft om de 'hearts and minds' van het Amerikaanse volk te veroveren.

Geen zittende Amerikaanse president heeft zich ooit en zo laat in de verkiezingsrace teruggetrokken.

De Democratische Nationale Conventie, waar Biden formeel zou worden genomineerd door 3.939 afgevaardigden, staat gepland op 19 augustus in Chicago. Dit geeft de Democraten minder dan een maand om een vervanger te kiezen en minder dan vier maanden voor die persoon om campagne te voeren tegen Trump.

Het besluit van de president zet de vicepresident Kamala Harris opnieuw in de schijnwerpers. Sommige Democraten menen dat zij de enige is die effectief tegen Trump kan strijden in deze late verkiezingen. Anderen stellen vast dat zij nog minder populair is dan Biden en dat het om die reden helemaal niet waarschijnlijker is dat zij met succes het tegen Trump zou kunnen opnemen. Harris is namelijk al sinds haar aantreden als vicepresident een van de minst populaire vicepresidenten ooit.

Trump reageert
    Op Truth Social reageert Donald Trump in typische Trumpiaanse bewoordingen.

"De 'crooked' Joe Biden was niet geschikt om zich kandidaat te stellen voor het presidentschap, en is zeker niet geschikt om te dienen – en dat is hij ook nooit geweest! Hij bereikte de positie van president alleen door leugens, nepnieuws en door zijn kelder niet te verlaten."

"Iedereen om hem heen, inclusief zijn dokter en de media, wisten dat hij niet in staat was president te worden, en dat was hij niet. En kijk nu eens wat hij ons land heeft aangedaan, met miljoenen mensen die onze grens oversteken. ongecontroleerd en ondoorzichtig, velen afkomstig uit gevangenissen, psychiatrische instellingen en recordaantallen terroristen.

"We zullen enorm lijden onder zijn presidentschap, maar we zullen de schade die hij heeft aangericht zeer snel herstellen. MAKE AMERICA GREAT AGAIN."

Nieuwe inzet Republikeinen
    Veel Republikeinen zetten in Amerikaanse media in op een direct aftreden van Joe Biden als president. Want, zo stelt men, als Biden zich niet geschikt acht vanwege zijn gezondheid om zich kandidaat te stellen voor het toekomstige presidentschap, is hij ook nu niet geschikt om als president te dienen.

In een verklaring zegt Brian Hughes, een woordvoerder van de Trump-campagne: "Hoewel we terecht nadenken over de implicaties van de interne chaos van de Democraten, is het echte verhaal de implicatie dat iemand kennelijk te ongezond is om weer president te kunnen worden, maar niet te ongezond om nu zijn tijd uit te dienen. Dat is absurd."

Republikein Bernie Moreno schrijft op X: "Als Joe Biden niet in staat is om kandidaat te zijn, is hij ook niet in staat om te dienen. Ik roep Joe Biden formeel op om af te treden als president, omdat zijn voortdurende aanwezigheid in de Situation Room een bedreiging voor de nationale veiligheid vormt."

Het was 4 jaar geleden al overduidelijk dat Joe een corrupte demente pedofiel is. Maar daar mocht je niks van zeggen want dat was niet waar. Net als met de corona-prik. Die is helemaal veilig en zorgt niet voor oversterfte. Echt waar, dat moet je geloven hoor, want anders…

Dekker zei

Het is mij een raadsel hoe zo ontzettend veel Nederlanders Biden toch wel een intelligente man vonden. Zou het door de Corona prikken komen dat al die Nederland4ers niet zagen dat Biden zo gek als een deur was of zijn al die mensen nou zo dom?