Schop derde datacenter Microsoft kan in de grond

• donderdag 20 juni 2024
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - MIDDENMEER
    Red de Wieringermeer heeft vergeefs bij de Raad van State geprotesteerd

Adri Klinkenberg 20-6-2024

Stichting Red de Wieringermeer heeft vergeefs bij de Raad van State geprotesteerd tegen de bouw van een nieuw datacenter van Microsoft op bedrijventerrein Agriport in Middenmeer.

Woensdag hakte de hoogste bestuursrechter de knoop door waardoor de Amerikaanse softwaregigant de schop de grond in mag steken. De rechtszaak tegen het bestemmingsplan Uitbreiding Agriport A7, deel gebied B was echter geen gelopen race voor de gemeente Hollands Kroon en ontwikkelaar Agriport A7.

De Raad van State heeft een belangrijke regel in het bestemmingsplan moeten veranderen omdat die op verschillende manieren kon worden uitgelegd. Red de Wieringermeer maakte daar terecht een punt van, vindt de rechter. Maar veel is de stichting er niet mee opgeschoten.

Het nieuwe datacenter, het derde inmiddels in Hollands Kroon, mag gebouwd worden.

Regel

De regel die door de Raad van State is veranderd gaat over het nooddieselaggregaat dat bij het datacenter mag komen voor het geval de stroom uitvalt.

Het bestemmingsplan kon zó worden gelezen dat het aggregaat bij het nieuwe datacenter een grotere capaciteit zou krijgen dan 300 megawatt. Dan zou er een milieueffectrapportage moeten komen.

De Raad van State heeft de regel anders opgeschreven zoals de gemeente het eigenlijk ook bedoeld had. Het beroep van Red de Wieringermeer is dan ook gegrond verklaard, maar dat heeft verder geen gevolgen. Wel moet Hollands Kroon de club 178 euro proceskosten vergoeden en het betaalde griffiegeld van 365 euro.

Reactie Red de Wieringermeer

Jan Meijles, voorzitter van Red de Wieringermeer, beschouwt de uitspraak desalniettemin deels als een overwinning. Deze toont volgens hem aan dat de gemeente Hollands Kroon destijds ten onrechte geen MER-procedure heeft gevolgd bij de aanvraag van Microsoft voor een derde datacenter (B1) in Middenmeer. Een en ander houdt volgens Meijles in dat er nu een beperking is gesteld aan het vermogen van de nooddieselaggregaten per datacenter. Dit mag niet hoger zijn dan 300 megawatt. Meijles: ,,Het gevolg is dat er geen datacenter met een oppervlakte van vijftig hectare op B1 komt maar slechts vijftien hectare. Dit is vergelijkbaar met de grootte van Microsofts datacenter op het Venster-West met een vermogen van 285 megawatt.’

Noordhollands Dagblad