Politieke erfenis van oud-minister Kuipers uitgewist

• zondag 23 juni 2024
  • Categorie:
  •  Betrokkenen vonden Kuipers' onderbouwing 'onzorgvuldig, onvolledig en onjuist'.

23-6-2024

Politieke erfenis van oud-minister Kuipers uitgewist

De vijf Nederlandse centra voor kinderhartchirurgie gaan intensiever met elkaar samenwerken. Hierover is een akkoord bereikt, meldt Zorgminister Dijkstra aan de Tweede Kamer. Met dit besluit gaat de politieke erfenis van voormalig VWS-minister Ernst Kuipers (D66) in rook op.

Anderhalf jaar geleden oordeelde toenmalig VWS-minister Kuipers dat twee van de vier Nederlandse centra voor kinderhartchirurgie moesten sluiten. Tot ieders verbazing besloot hij de afdeling in het Rotterdamse Erasmus MC open te houden. Dit zou betekenen dat de ervaren Cahal in Leiden, met 26 jaar ervaring, zijn deuren moest gaan sluiten. Het Leidense UMC kon zelfs zijn status van academisch ziekenhuis gaan verliezen.

Betrokkenen vonden Kuipers' onderbouwing 'onzorgvuldig, onvolledig en onjuist'. Leiden moest gaan sluiten, om Rotterdam open te houden: een ziekenhuis waarvan Kuipers zelf jarenlang bestuursvoorzitter is geweest. De minister negeerde een advies van de Nederlandse Zorgautoriteit en volhardde in zijn keuze. Al snel vermoedde PVV-Kamerlid Fleur Agema dat er sprake was van belangenverstrengeling.

Leiden en Utrecht waren woest, en startten een rechtszaak tegen het VWS-ministerie. En met succes. In januari, slechts één dag na het onverwachte ontslag van Kuipers, besliste de rechter in hun voordeel. De rechter vond dat Kuipers een 'verregaande keuze' had gemaakt die 'diep en onomkeerbaar ingrijpt'.

Politieke erfenis definitief uitgewist
    Nu zijn de ziekenhuizen tot een nieuw akkoord gekomen, in lijn met de rechterlijke uitspraak. De vijf ziekenhuiscentra gaan intensiever met elkaar samenwerken, en geen enkele afdeling hoeft zijn deuren te sluiten, meldt Zorgminister Dijkstra deze week in een Kamerbrief.

Wel brengen de universitaire ziekenhuizen de zorg voor patiënten onder in twee netwerken: Rotterdam en Nijmegen in de ene; en Utrecht, Amsterdam, Leiden en Groningen in de andere. Mogelijk gaat ook Maastricht samenwerken met andere Nederlandse umc's.

NieuwRechts

Rutte en zijn kartel ministers zijn criminelen die horen voor het gerecht te komen. Zij hebben nederland en het volk ernstige schade berokkent, met voorbedachte rade. Van babies tot bejaarden iedere Nederlander.