Nieuw rechts kabinet staat begin juli op het bordes

• dinsdag 18 juni 2024
  • Categorie: , ,
  •  Het nieuwe kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB staat in de eerste week van juli op het bordes.

Redactie 18-6-2024

Dit meldt formateur Richard van Zwol. In diezelfde week zal de Tweede Kamer debatteren over de regeringsverklaring van premier Dick Schoof. Vermoedelijk wordt het nieuwe kabinet op maandag 1 juli beëdigd door de koning, hoewel dit nog niet officieel is bevestigd.

Demissionair premier Mark Rutte zal nog deelnemen aan de top van Europese staats- en regeringsleiders op 27 en 28 juni. Tijdens deze bijeenkomst wordt het definitieve besluit genomen over de verdeling van de topposten van de nieuwe Europese Commissie.

Op vrijdag 28 juni komt het nieuwe kabinet bijeen voor het constituerend beraad. Tijdens deze vergadering worden afspraken gemaakt over de taakverdeling binnen het kabinet. Hoewel de kabinetsleden dan aanwezig zijn, zijn ze nog niet formeel in functie. De officiële beëdiging door de koning moet nog volgen.

De Tweede Kamer krijgt de gelegenheid om te debatteren over de plannen van het nieuwe kabinet. Dit debat, bekend als de regeringsverklaring, biedt de Kamerleden de kans om vragen te stellen en hun standpunten kenbaar te maken. Premier Dick Schoof zal hierbij toelichting geven op de beleidsvoornemens van zijn regering.

NieuwRechts