EU dreigt Kiev met einde van de ondersteuning voor het geval de Oekraïne van de “Europese weg” afwijkt

• zaterdag 29 juni 2024
  • Categorie: , ,
  •   ....de toezeggingen aan Kiev vervallen wanneer het land niet meer nastreeft om in de EU te komen.

EU dreigt Kiev met einde van de ondersteuning voor het geval de Oekraïne van de “Europese weg” afwijkt

Kennelijk hebben de Europeanen in de ondertekende “veiligheidsgaranties” meerdere achterdeurtjes voor zichzelf opengehouden om uit de ondersteuning van de Oekraïne te kunnen stappen. Ook is er niets belangeloos: de toezeggingen aan Kiev vervallen wanneer het land niet meer nastreeft om in de EU te komen.

Grenzeloze trouw van de EU aan de Oekraïne, koste wat het kost en wat er ook mag gebeuren? De formuleringen in het zojuist ondertekende veiligheidsakkoord tussen de EU en Kiev doen twijfels rijzen, in ieder geval hebben de Europeanen voor zichzelf achterdeurtjes opengehouden om eruit te kunnen stappen en de hulp vooral aan een onderwerping van de Oekraïne onder de geopolitieke EU-belangen gebonden.

Bij de topontmoeting van de staats- en regeringschefs gisteren in Brussel heeft de EU een zogenaamd “veiligheidsakkoord” met de Oekraïne gesloten. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky ondertekende de tekst samen met de voorzitster van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, en de voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel. Daarmee belooft de EU Kiev langdurige militaire en financiële hulp.

Het akkoord voorziet o.a. in de verplichting van de EU om in het geval van een “toekomstige agressie” binnen 24 uur consultaties met de Oekraïne te houden en verankert de samenwerking op negen veiligheidspolitieke terreinen, waaronder wapenleveringen, militaire opleiding, samenwerking in de defensie-industrie en het mijnenvrij maken van het territorium.

Echter: de veiligheidsverplichtingen van de EU zijn alleen maar geldig wanneer en zolang de Oekraïne op de “Europese weg” blijft, staat er in het door de Europese Raad verbreide document. Letterlijk:

De veiligheidsverplichtingen van de EU tegenover de Oekraïne zijn geldig zolang de Oekraïne de Europese weg inslaat.”

Tegelijkertijd verplichten de autoriteiten in Kiev zich in het “akkoord” om de waarden van de Europese Unie te respecteren, waartoe menswaardigheid, vrijheid, democratie en gelijkheid behoren, evenals de inachtneming van rechtsstatelijkheid en de mensenrechten, inclusief de rechten van minderheden.

Bovendien is overeengekomen dat de Europese veiligheidsverplichtingen uiterlijk tien jaar na de ondertekening van het akkoord gecontroleerd moeten worden.

Zoals de chef van de EU-diplomatie, Josep Borrell, benadrukte, zal het ondertekende akkoord het o.a. mogelijk maken om de inkomsten uit de bevroren Russische vermogenswaarden voor de militaire en financiële ondersteuning van de Oekraïne te gebruiken.

De autoriteiten van Kiev hebben al een serie overeenkomstige bilaterale veiligheidsdocumenten met landen zoals de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Denemarken, Spanje, Italië, Frankrijk, Japan, Letland, Canada, Litouwen en Estland ondertekend.

Midden juni verklaarde Vladimir Poetin tijdens een bijeenkomst met de leiding van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken dat Moskou er niet in geïnteresseerd zou zijn welke akkoorden Zelensky zou ondertekenen – deze zouden uitsluitend politiek-propagandistische betekenis hebben.

Bron:
    rt.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)