De EU is vastbesloten Amerikaanse bedrijven te dwingen om ‘woke’ te worden en heeft een nieuwe wet om precies dat te doen

• dinsdag 18 juni 2024
  • Categorie: , ,
  • Nieuwe EU-wetgeving zou bedrijven reguleren die handel drijven met Europa, en ook bedrijven die aan deze bedrijven leveren.

De wet, formeel de Corporate Sustainability Due Diligence-richtlijn (CSDDD) genoemd, zal niet alleen van toepassing zijn op bedrijven die gevestigd zijn in de Europese Unie, maar ook op bedrijven met het hoofdkantoor in andere landen die producten en diensten leveren in de EU.

Volgens de wet zullen grote bedrijven gedwongen worden linkse regels op het gebied van milieu en sociale rechtvaardigheid over te nemen. In Amerika noemen we dit ‘environmental, social, and governance’ (ESG)-maatstaven, maar in Europa worden ze doorgaans ‘due diligence’ genoemd.

De wet zal bedrijven niet alleen dwingen om de Europese ESG-regels binnen hun eigen activiteiten over te nemen, maar ook in een groot deel van hun toeleveringsketens, ongeacht waar de bedrijven in de toeleveringsketen zich bevinden. Dat betekent dat talloze bedrijven in de Verenigde Staten door deze wet zullen worden getroffen.

De CSDDD schrijft voor dat grote bedrijven het verlies aan biodiversiteit moeten verminderen en terugdraaien, de water- en landconsumptie moeten beperken, bepaalde vormen van ‘desinformatie’ moeten verbieden, rechten voor vakbonden moeten garanderen en klimaattransitieplannen moeten aannemen die fossiele brandstoffen geleidelijk afschaffen, naast tal van andere vereisten.

Ook grote bedrijven zullen door de wet gedwongen worden zich te houden aan tal van VN-resoluties, EU-regelgeving en internationale overeenkomsten.

Tot de bedrijven die onder de CSDDD vallen, behoren onder meer in de EU gevestigde bedrijven met meer dan 1.000 werknemers en een netto wereldwijde omzet van meer dan $489 miljoen.

Bedrijven van buiten de EU, zoals bedrijven met het hoofdkantoor in de Verenigde Staten, vallen onder het mandaat als ze in de Europese Unie een netto-omzet van 489 miljoen dollar hebben.

Het niet voldoen aan de EU-eisen kan resulteren in enorme boetes die kunnen oplopen tot wel 5% van de netto wereldwijde omzet van een bedrijf. Bedrijven die de wet overtreden, kunnen ook door individuen of actiegroepen worden aangeklaagd voor vermeende schade veroorzaakt door hun ongewenste praktijken.

Veel van Amerika’s grootste bedrijven zullen gedwongen worden om te voldoen aan de nieuwe EU-vereisten, die vanaf 2027 over een aantal jaren gefaseerd zullen worden ingevoerd. Amazon, Apple, Google, Ford, Cargill, McDonald’s en vele andere Amerikaanse bedrijven zijn momenteel bijvoorbeeld hebben grote activiteiten in de Europese Unie die hen zouden onderwerpen aan de eisen van de CSDDD.

Het belangrijkste is echter dat de wet deze bedrijven zal dwingen om de ESG-maatstaven van de EU op te leggen aan veel van de upstream- en downstream-bedrijven in hun ‘activiteitenketen’, ongeacht hoe groot ze zijn of waar ze gevestigd zijn.

De nieuwe EU-regelgeving zou de activiteiten van grote bedrijven als McDonald’s controleren – en zelfs de bedrijven die daaraan leveren.

Een boer in Idaho die bijvoorbeeld aardappelen aan McDonald’s verkoopt om frietjes te maken, zal zich ook moeten houden aan verschillende onderdelen van het ESG-programma van de Europese Unie, net als de Amerikaanse opslag- en transportbedrijven die de producten van McDonald’s opslaan en distribueren en de technologie bedrijven die door McDonald’s zijn ingehuurd om haar bedrijfspraktijken te verbeteren.

Hetzelfde geldt voor de rundvleesboeren en kippenboeren die vlees verkopen aan McDonald’s, de keukentoeleveringsbedrijven die McDonald’s voorzien van ovens en fornuizen, en de energiebedrijven die de verlichting van McDonald’s aanhouden.

De nieuwe Europese wet op de toeleveringsketen is zo uitgebreid dat bijna elk middelgroot en groot bedrijf in Amerika waarschijnlijk direct of indirect gevolgen zal ondervinden van zijn linkse mandaten. Het is ook belangrijk om te onthouden dat de regels in de toekomst op elk moment door EU-ambtenaren kunnen worden gewijzigd, waardoor de deur wordt geopend voor nog radicalere eisen.

Vergis u niet: de CSDDD is een directe aanval op de Amerikaanse soevereiniteit. De Europese Unie heeft niet het recht om het Amerikaanse bedrijfsleven en de Amerikaanse cultuur te transformeren. Het heeft niet het recht om Amerikanen te vertellen aan welke arbeidsregels het moet voldoen, hoeveel land Amerikaanse boeren en veeboeren moeten gebruiken, of wat voor soort auto’s we mogen besturen. En toch is dat precies wat de Europese Unie doet.

Het is niet verrassend dat de regering-Biden niets doet om de CSDDD te stoppen, en het lijkt er op dit moment op dat de meeste leden van het Congres zich er totaal niet van bewust zijn dat deze bestaat. Dat is op zijn zachtst gezegd verontrustend, gezien de reikwijdte van de EU-wetgeving en de enorme negatieve gevolgen die deze onvermijdelijk zal hebben voor de Verenigde Staten.

Als wetgevers niet snel opkomen voor Amerikaanse bedrijven en consumenten, zal de roekeloze machtsgreep van de Europese Unie niet kunnen worden tegengehouden. De tijd dringt en we kunnen het ons eenvoudigweg niet veroorloven deze strijd voor vrijheid en welvaart te verliezen.