Niet alleen kou en hitte beperken de actieradius van elektrische auto’s, ook regen is een factor die niet kan worden genegeerd.
Een flinke regenbui beïnvloedt de actieradius van elektrische auto’s nog meer dan gedacht
Van een onzer correspondenten.
Niet alleen kou en hitte beperken de actieradius van elektrische auto’s, ook regen is een factor die niet kan worden genegeerd. De mate waarin een flinke regenbui de actieradius beïnvloedt, is hoger dan gedacht, schrijft het AD.
Het Franse Automobile Propre onderzocht de daling van de actieradius tijdens extreme regenval. Dat het een beperkende factor is, is duidelijk. Net als bij auto’s met verbrandingsmotor zorgt de waterlaag die zich voor de band ophoopt voor rolweerstand. Dit betekent dat de auto meer vermogen nodig heeft om met dezelfde snelheid te rijden.
Minder zichtbaar, en dus minder voor de hand liggend, is de belemmerende werking van hoge luchtvochtigheid. Die veroorzaakt ook een grotere aerodynamische weerstand. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid, terwijl een koud wegdek invloed heeft op de temperatuur van de banden. Hoe kouder het is, hoe meer het verbruik stijgt.
20 procent extra verbruik bij 110 km/u
Om de best mogelijke resultaten te verkrijgen, werden de tests op hetzelfde traject uitgevoerd, met een identieke buitentemperatuur en zonder airconditioning, om het overmatige verbruik als gevolg van regen zoveel mogelijk te isoleren. De metingen werden uitgevoerd met onder andere de Cupra Born, de Peugeot e-3008, de Renault Scenic e-Tech en de Audi e-Tron GT RS.
De onderzoeken werden buiten uitgevoerd in de stromende regen, en dus niet onder identieke laboratoriumomstandigheden. De resultaten zijn dus niet exact overeenkomstig, maar ze zeggen als geheel wel iets over het extra verbruik tijdens de regen, concludeert de krant. Bij een snelheid van 110 km/u werd een gemiddeld extra verbruik van soms meer dan 20 procent gemeten.
60 kilometer minder actieradius per laadbeurt
Het meerverbruik bedroeg 4 kWh per 100 kilometer, waardoor de actieradius met naar schatting 16,7 procent terugloopt. Dat leidt tot bijna 60 kilometer minder rijbereik per laadbeurt. Ter vergelijk: onder droge omstandigheden harder (130 km/u) rijden leidt tot een extra verbruik van 1,2 kWh per 100 kilometer. Hierdoor komen elektrische auto’s dan gemiddeld 15 kilometer minder ver.
***
Bron hier.
***
1 reacties :
Verstandige burgers kopen zo'n strijkijzer niet vanwege de torenhoge afschrijving, het gewicht, de beperkte actieradius, hogere verzekeringspremie, de lange laadduur en de onmenselijke manier waarop door kinderen de metalen voor de accu's gewonnen worden. Dat accu auto's gebruik maken van door gasgestookte of olie gestookte energie centrales dring tot de meest mensen al niet eens meer door, zo afgestompt zijn de klimaat wappies inmiddels al geworden(door de prikken????).
Een reactie posten