Hoe staat de uitrol van elektrische auto’s ervoor in Nederland?
Van gidsland naar middenmoot in elektrisch rijden: Nederland zet klimaatdoelen op het spel
Het FET verenigt alle relevante brancheverenigingen met als doel het bevorderen van elektrisch vervoer. Hoe loopt dat momenteel?
‘Nederland kwam vliegend uit de startblokken op het gebied van elektrische auto’s en laadinfra. Inmiddels zijn we ingehaald door andere Europese landen. Het gaat te langzaam, dit terwijl de ambitie naar boven is bijgesteld.’
Je doelt op?
‘Met “Fit for 55” verhoogde Europa het doel ten aanzien van het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen naar 55 procent in 2030. Rutte IV gooide daar nog eens 5 procent bovenop, Nederland wil naar 60 procent. Voor mobiliteit groeide de opgave daarmee van 7,4 naar 11 miljoen ton minder CO2-emissie aan het einde van dit decennium. So far so good.’
Het toont leiderschap op het gebied van klimaatverandering.
‘Zeker. Maar het aandeel plug-in hybrides in Nederland is 4,8 procent, dat van volledig elektrisch 2,9 procent. We willen naar 100 procent elektrische nieuwverkopen in 2030, hebben dus weinig tijd om heel veel voor elkaar te krijgen. Tegelijkertijd dreigt de verkoop van elektrische auto’s nu snel te stagneren.’
We gaan het niet halen?
‘Het beleid is geenszins in lijn met de beleidsdoelen. Neem bijvoorbeeld het afschaffen van het fiscale voordeel voor zakelijke elektrische rijders in 2026. De vrijstelling op de motorrijtuigenbelasting (mrb) vervalt en door hun zwaardere gewicht gaan elektrische rijders mogelijk meer betalen. Hier is nog veel in gaande omdat dit elektrische auto’s zelfs duurder maakt dan fossiele auto’s. Maar er zijn meer maatregelen die de verkeerde kant op sturen. Kijk naar de korting op de belasting van benzine en diesel die werd ingevoerd vanwege de sterk stijgende prijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Die is nog steeds niet teruggedraaid. Op initiatief van de VVD zijn die accijnzen nog een jaar bevroren. Hoe lang gaan we nog door met geld storten in deze bodemloze put. En deze maatregel wordt ook nog eens uit het groeifonds bekostigd. Dat is bedoeld om groene en innovatieve projecten te stimuleren. Maak daar maar eens chocola van.’
Iedereen wil kunnen blijven rijden…
‘Zeker, dat is ook belangrijk, en we willen met zijn allen ook die energietransitie. Kilometerbeprijzing waarin CO2-uitstoot wordt meegenomen is de oplossing. Vele partijen onderkennen dit, maar het is een gevoelig politiek onderwerp, een maatregel die niet door iedereen met gejuich zal worden ontvangen. Toch zal dit besluit snel moeten worden genomen om de zaak in beweging te krijgen.’
Een gemiddeld huishouden kan geen elektrische auto betalen, die zijn dan de klos.
‘Voordat kilometerbeprijzing daadwerkelijk is georganiseerd zijn we alweer 8 jaar verder. Tussentijds is dus ook forse actie nodig. Natuur en Milieu pleit onder andere voor een slooppremie op oude diesels zodat mensen met zo’n auto over kunnen stappen op elektrisch met een aankoopsubsidie. Zo worden ze ook niet uit steden geweerd vanwege de zero-emissiezones die vanaf 2025 op vele plekken feit zijn. Daarnaast mag Nederland onder andere voorbeeld nemen aan België dat onze op het gebied van elektrisch rijden snel voorbijstreeft.’
Je doelt op het invoeren van een zware CO2-taks op het rijden van hybrides en fossiele auto’s?
‘En verplicht bijvoorbeeld elektrisch voor zakelijke vloten van bedrijven, koop en lease. Wettelijke normen op dit vlak geven niet alleen een sterke impuls aan elektrisch vervoer. Er ontstaat dan 4 jaar later tevens een serieuze tweedehandsmarkt. Dat is cruciaal willen we elektrische auto’s versneld en breed uitrollen. Samen met stimuleren door aankoopsubsidies en bijtellingsvoordeel kun je zo heel makkelijk sturen.’
Het FET is een initialief van het Rijk, praat met de overheid. Gaan jullie wensen worden gehonoreerd?
‘Je kan er alleen maar hopen dat een nieuw kabinet ze serieus neemt. De huidige situatie is uitermate zorgelijk. En dan heb ik het over meer dan de energietransitie. Hoe meer elektrische wagens op de weg, hoe schoner de lucht. Amsterdamse kinderen roken momenteel het equivalent van 6 sigaretten per dag. Van voorbereidingen op beleidswijzigingen is nog geen sprake in Den Haag, we hebben wel goede hoop dat de mrb voor elektrische auto’s gecorrigeerd wordt. Wij zullen met de feiten blijven hameren op het belangen ervan uitgaan dat het gezond verstand overwint.’
3 reacties :
Even wat feiten:
De Formule E race wagens worden na en tijdens hun race opgeladen door....immense dieselgeneratoren, hetzelfde met de woestijn racers.
Bedrijven in de aankomende emissie vrije zone in Den Haag moeten bij gebrek aan laadpalen hun eventueel elektrische vrachtwagens en kranen opladen d.m.v .... Dieselgeneratoren.
"Kijk naar de korting op de belasting van benzine en diesel die werd ingevoerd vanwege de sterk stijgende prijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne".
Klopt niet want de prijzen stegen al fors een half jaar voor het uitbreken van de oorlog.
Vandaag bekend: autobanden van elektrische auto's stoten vele malen meer fijnstof uit dan die van benzine auto's. (vanwege het veel mindere gewicht van benzine auto's).
Het komt er gewoon op neer dat het rijden met benzine auto's en diesels voor de gewone man verboden gaat worden door het in 1e instantie onbetaalbaar te maken en daarna gewoon te verbieden.
Bovendien is Co2 een verzonnen reden want de 0,04% Co2 is onmisbaar want zonder Co2 is er geen leven op aarde mogelijk.
En tenslotte: Hoe willen ze al die elektrische auto's en aanverwanten opladen als slechts 7% van de energie van zonnepanelen en zeer energie onvriendelijke en mens en dieronvriendelijke windmolens komt?
Kortom de wereld en zeker Nederland is helemaal gek geworden en is niet meer te redden. Wen er maar aan dat het afgelopen is met de zogenaamde beschaving in de Westerse Wereld met het Klimaat verhaal, het Woke verhaal en de oorlog in Oekraïne.
Het is bijna zo ver, elektrisch rijden, dus 's nachts werken om overdag, tenminste als de zon schijnt, de elektrische auto accu opladen via je zonnepanelen. Stroom uit de laadpaal komt immers uit de door olie of gas gestookte centrales?
Is alleen mogelijk voor mensen die in het buitengebied wonen en zonnepanelen op hun dak hebben. Mensen in de steden kunnen het vergeten want er mogen geen laadpalen in de drukke straten en zonnepanelen op hun meestal huurwoningen.
Herz heeft 20000 EV's weggedaan. GM en Ford hebben de productie van EV's drastische naar beneden gesteld. Volvo stopt met de Pole(veliesgevend), Mercedes stopt ook met EV's. Wat voor bericht is dit eigenlijk. Reparatiekosten van EV's zijn ontzettend duur vergeleken met die van benzine/dielsolie wagens.
Een reactie posten