Nieuwe wegblokkades boeren hangen in de lucht: ’De stront staat ons tot aan de lippen’

• zaterdag 3 februari 2024
  •  Nieuwe acties hangen in de lucht,...

3-2-2024 Jan Vriend

Met spontaan georganiseerde wegblokkades protesteerden melkveehouders vrijdagavond opnieuw tegen de beperkingen die de sector worden opgelegd. Nieuwe acties hangen in de lucht, kondigt belangengroep Farmers Defense Force aan. ,,We hebben niks te verliezen. De stront staat ons tot aan de lippen.’’

In de verte leek het op een brand. Een woud van oranje zwaailichten, waarschuwde wegverkeer op de A7 bij Hoorn vrijdagavond op een blokkade van agrariërs met tientallen tractoren. Ook op andere plekken in het land stonden boeren met zwaar materiaal op het asfalt. Op zaterdagochtend was de weg weer vrij. Maar dat betekent niet dat de acties voorbij zijn, waarschuwt Sieta van Keimpema van Farmers Defense Force, waarin boze agrariërs zich hebben verenigd.

Voor de buitenwereld kwamen de blokkades onverwacht. Waarom hebben jullie ze niet aangekondigd?

,,Het waren spontane acties van collega’s die via appgroepen contact hebben met collega's uit de buurt. Die stappen op de trekker en gaan over tot blokkades als ze andere groepen erop uit zien gaan. Dat is niet centraal gecoördineerd, maar gaat groepsgewijs per regio.’’

Wat was de aanleiding voor de blokkades van vrijdag?

,,Die actiebereidheid komt omdat de meeste boeren er nu achter komen wat de nieuwe mestregels in de praktijk voor gevolg hebben. Voorheen konden veel collega’s de mest van hun vee op hun eigen grond kwijt, maar door nieuwe beperkingen is daar de rem op gezet. Dat betekent dat ze mest nu moeten afvoeren, maar de transporteurs hebben te weinig capaciteit om het op te halen. Dus de boeren zijn in paniek: hun beesten staan in de stront en ze kunnen geen kant op.’’

Wat nu?

,

,Als de politiek zo doorgaat en de ene beperking op de andere stapelt, loopt het helemaal vast. Dan moet in het ergste geval de helft van de melkkoeien in ons land eraan geloven. Dat betekent dat er 650 duizend koeien moeten verdwijnen. Dat zou een ramp zijn voor de branche en de zuivelindustrie. Zo wordt de sector kapot gemaakt. Daarom zijn veel boeren in paniek, want dat betekent het einde van je bedrijf. Maar praktisch is dat ook onhaalbaar, want zo veel slachtcapaciteit is er niet eens. Gelukkig zien de grote zuivelcoöperaties en de LTO ook dat het zo niet langer kan en maken we samen een vuist tegen Brussel en Den Haag. Want dit geen politiek bedrijven, dit is boeren elimineren.’’

Maar die koeien moeten toch nu meteen uit de stront worden gehaald?

,,Daarom pleiten we voor flexibeler regelgeving. Meteen. Volgens de wet mogen boeren pas na 15 februari hun mest over hun eigen land uitrijden. Wie dat eerder doet, krijgt een boete van een paar ton en belandt achter de tralies. Als die datum wordt losgelaten, kunnen veehouders direct de stront afvoeren. Het weer leent zich ervoor en het gras is nu droog, dus er is geen enkel struikelblok. Als de politiek niet gauw met een handreiking komt, moet je niet verbaasd zijn als boeren de komende dagen opnieuw met tractoren de weg op gaan. Ik begrijp dat, want als ze thuisblijven, weet je zeker dat er niks gebeurt’’

Geen angst dat de boeren met nieuwe acties de sympathie van het publiek verliezen?

,,Er is niks meer te verliezen. De veehouderij staat met de rug tegen de muur. Wat heb je te verliezen als je bedrijf op de rand van de afgrond staat?’’

Noordhollands Dagblad