Groningse burgemeesters sturen brief naar Yesilgöz: 'Asielcrisis wordt willens en wetens in stand gehouden'

• woensdag 10 januari 2024
  • Categorie: , , ,
  • De negen Groningse burgemeesters zijn niet te spreken over politiek Den Haag en demissionair minister Dilan Yesilgöz.

Redactie 9-1-2024

Volgens de burgemeesters, en de Commissaris van de Koning, wordt door politiek Den Haag de asielcrisis bewust in stand gehouden. Via een open brief pleiten zij voor kordate actie en verandering. 'Er is sprake van pure onwil, niet van overmacht', zo valt te lezen in de brief.

De burgemeesters willen met de brief hun Groningse collega Jaap Velema, burgemeesters van Westerwolde, een hart onder de riem steken. 'Wij vinden het onbegrijpelijk en onacceptabel dat dit in ons land kan gebeuren', schrijven de bestuurders aan Yesilgöz.

De bestuurders schrijven verder: 'We hebben te maken met een situatie die naar onze overtuiging willens en wetens in stand wordt gehouden door het (demissionaire) kabinet, de landelijke volksvertegenwoordiging die elkaar in de greep houdt en het merendeel van de gemeenten in het land.'

‘Na de Tweede Kamerverkiezingen lijkt een oplossing verder weg dan ooit. Het beperken van de zogenoemde ‘instroom’ is weliswaar politiek het thema voor de nabije toekomst, het opvangen van asielzoekers die zich nu al in ons land bevinden is nu de plicht van onze samenleving. Een samenleving die zich van oudsher sterk maakt voor vrede en veiligheid.'

Rechtszaak Westerwolde versus het COA
    Woensdag vindt er een opmerkelijke rechtszaak plaats: de Groningse rechter buigt zich over een rechtszaak die is aangespannen door de gemeente Westerwolde over het aanmeldcentrum Ter Apel. De gemeente sleept het COA voor de rechter met als eis dat de organisatie zich weer gaat houden aan de opvanglimiet van 2.000 asielzoekers. Nu wordt dit cijfer al maanden ruimschoots overschoten. Meer weten over de rechtszaak? Lees dan nu snel verder.