275 Zwitserland is een referendumdemocratie. Nederland een oligarchische meritocratie 1 Ab Gietelink

• vrijdag 5 januari 2024
  • Nederland moet daarom volmondig kiezen voor een referendum democratie.

5-1-2024

Zwitserland is een directe referendumdemocratie. In Nederland heerst onder de vlag van parlementaire democratie een deskundigenheerschappij met oligarchische kenmerken. De historische keuze voor een directe referendumdemocratie maakt Zwitserland niet alleen veel democratischer, maar bovendien internationaal onafhankelijker en neutraler. Het land is door haar eigen munt en zelfstandig economisch beleid bovendien fors rijker per inwoner en mede daarmee succesvoller dan Nederland.

In mijn wereldbeeld maakt directe democratie een land economisch, politiek en cultureel onafhankelijker, zelfbewuster, vreedzamer en succesvoller. Nederland moet daarom volmondig kiezen voor een referendum democratie. We moeten voorbij de representatieve democratie willen breken met onze postkoloniale oligarchische traditie, een einde durven maken aan het lidmaatschap van de NAVO. We moeten de herintroductie van de gulden bepleiten en de democratisch wankele en economisch onvoordelige alliantie met de EU ter discussie willen stellen. Zwitserland kan daarbij een inspiratiebron zijn XXX Website: https://alternatief.tv Telegram: https://t.me/AlternatiefTV Donaties: https://alternatief.tv/donaties/ XXX Bestel mijn nieuwe boek TUNNELVISIES. Hoe realiseren we vrede in Oekraïne? Uw donaties zijn cruciaal voor de voortgang van dit kanaal. Zie https://www.alternatief.TV. Hartelijk dank.