#1467: Het landbouwbeleid is onhoudbaar | Gesprek met Wouter de Heij

• dinsdag 23 januari 2024
  • Categorie:
  •  Ad Verbrugge in gesprek met voedingswetenschapper en ondernemer Wouter de Heij.

23-1-2024

Ad Verbrugge in gesprek met voedingswetenschapper en ondernemer Wouter de Heij. Een gat van 60 miljard in de Duitse begroting. Duizenden boze boeren met tractors in Berlijn. Er is duidelijk iets aan de hand bij onze oosterburen. Een gesprek over de achtergronden van de protesten, de oorzaken van het ongenoegen en de parallellen met de situatie in ons land. "Boerenprotest is geen aanstellerij". Bronnen en links bij deze uitzending: - Wouter van Dieren over de energietransitie:    • #1377: Extinction Rebellion houdt een...   -- Alle beetjes helpen ons om u ook in het nieuwe jaar dagelijks van interessante gesprekken te kunnen blijven voorzien. Word patroon op petjeaf.com/denieuwewereld of doneer op NL61 RABO 0357 5828 61 t.n.v. Stichting De Nieuwe Wereld. Alvast bedankt. -- 0:00 Intro 0:19 Boerenprotesten in Duitsland 3:51 Inkomen, overwaarde en afnemende winsten 10:09 Schaalvergroting: coöperaties in de klem 14:50 Twee markten: oligopolie en oligopsonie 19:23 Megastallen? Kijk naar Oekraïne 25:09 Een hek om Europa 27:24 Terug naar de protesten: wat moet er gebeuren? 33:42 Voedselveiligheid 34:24 Een race naar de bodem, opkomst van populisme 39:41 De kanarie in de kolenmijn 43:07 Inflatie: Europa staat op het spel 48:39 'Het is het uitwonen van 50.000 boeren' 51:31 Het systeem staat onder druk -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van filosoof Ad Verbrugge in samenwerking met anchors Jelle van Baardewijk en Marlies Dekkers. De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de Filosofische School Nederland. Onze website: https://denieuwewereld.tv/ DNW heeft ook een Substack. Meld je hier aan: https://denieuwewereld.substack.com/