#1457: De overwinning van Wilders vanuit een Belgisch perspectief | Een gesprek met Dirk Achten

• donderdag 11 januari 2024
  • Martin Sommer in gesprek met voormalig journalist en ambassadeur voor België Dirk Achten, over zijn boek 'Ligt het aan ons?
    11-1-2024

Waarom Nederlanders en Belgen hun land anders organiseren'. Het boek is een zoektocht naar de oorzaken en de achtergronden van de gelijkenissen én de verschillen in bestuurscultuur tussen beide landen.
    In dit gesprek: de ontstaansgeschiedenis van de bestuurlijke verschillen, de manco's van technocratie en de vraag hoe om te gaan met de opkomst van het populisme, zoals die van Geert Wilders en zijn PVV. Bronnen en links bij deze uitzending: Het boek van Dirk Achten vindt u hier: https://www.standaarduitgeverij.be/pr... -- Alle beetjes helpen ons om u ook in het komende jaar dagelijks van interessante gesprekken te kunnen blijven voorzien. Doneer op https://www.gofundme.com/dnw2023 of op NL61 RABO 0357 5828 61 t.n.v. Stichting De Nieuwe Wereld. Lid worden van ons Patronaat? Meld je hier aan: https://petjeaf.com/denieuwewereld Alvast bedankt. -- 📺 Kijk reclamevrij op petje af https://petjeaf.com/denieuwewereld/ -- 0:00 Intro 0:35 Proloog 1:51 De opkomst van de Belgische mediabedrijven 7:07 Hoe commercie de inhoud van de kranten ging bepalen 14:56 Vertrouwen in de overheid: het staat op het bord, dus is het zo 18:26 Verkiezingen? Prima, maar het beleid moet door gaan 24:35 Nederland en België na de val van Antwerpen in 1585 31:48 Technocratie: de regenten en 'het grauw' 33:37 Vervreemding en de opkomst van het populisme in Europa 40:05 Cordon sanitaire? Te laat! 42:12 Verkiezingen in 2024 45:16 Wat jullie willen kan niet 51:42 Ligt het aan ons? -- Lid worden van ons Patronaat? Meld je hier aan! https://petjeaf.com/denieuwewereld In deze video leggen we uit hoe jij je kunt abonneren:    • Welkom bij het DNW Patronaat! | Instr...   -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van filosoof Ad Verbrugge in samenwerking met anchors Jelle van Baardewijk, Marlies Dekkers. De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de Filosofische School Nederland. Onze website: https://denieuwewereld.tv/

DNW heeft ook een Substack. Meld je hier aan: https://denieuwewereld.substack.com/

DE NIEUWE WERELD