Positie NPO-voorzitter wankelt na verloren strijd ON! en zwijgplicht personeel

• donderdag 21 december 2023
  •  De positie van NPO-voorzitter Frederieke Leeflang lijkt behoorlijk te wankelen.

Marit Nube 21-12-2023

Volgens AD zou ze haar personeel een zwijgplicht hebben opgelegd, om haar eigen imago te redden. Wie toch sprak, moest 50.000 euro boete betalen. Een andere tegenvaller voor Leeflang is dat Ongehoord Nederland in het omroepbestel mag blijven. Daarom lijkt de vraag relevant te worden hoe lang haar positie nog houdbaar is. Een overstap naar een baantje bij de VVD lijkt niet helemaal onrealistisch.

Vorig jaar viel de bekende presentator Matthijs van Nieuwkerk in ongenade vanwege wangedrag bij De Wereld Draait Door. Naar de buitenwereld was Leeflang erg kritisch op de presentator. Begin oktober zei ze tegenover de Volkskrant dat hij pas mocht terugkomen bij de NPO als hij had voldaan aan een aantal voorwaarden. Volgens haar had Van Nieuwkerk grote schade aangericht.

Maar nu blijkt dat Leeflang achter de schermen gewoon gesprekken voerde met Van Nieuwkerk. AD meldt dat zij een maand vóór het Volkskrant-interview een gesprek voerde met Van Nieuwkerk over een mogelijke terugkeer bij de NPO, bij omroep Max. Betrokken moesten een geheimhoudingscontract over dit gesprek tekenen, met een boete van 50.000 euro.

"Het moest van Frederieke allemaal geheim blijven, omdat zij altijd heeft gezegd dat er pas gepraat mocht worden met Matthijs ná de uitkomst van het rapport van Van Rijn. Als het zou uitkomen, zou ze gezichtsverlies lijden", vertelt omroepbaas Jan Slagter bij AD.

Uiteindelijk besloot Van Nieuwkerk toch om te vertrekken naar RTL. Zijn aanstaande tv-producent MediaLane erkent dat er 'verkennende gesprekken zijn geweest tussen de NPO, Omroep Max en MediaLane'. "In gezamenlijk overleg heeft MediaLane hiervoor een geheimhoudingsverklaring opgesteld om deze gesprekken logischerwijs vertrouwelijk en op professionele wijze met elkaar te kunnen voeren", aldus de tv-producent bij AD.

Nederlaag tegen Ongehoord Nederland
    Een andere tegenvaller voor Leeflang is dat de omroep Ongehoord Nederland (ON!) mag blijven uitzenden in het publieke bestel. Dit voorjaar diende de NPO een saneringsverzoek hiervoor in bij de staatssecretaris Gunay Uslu.

Destijds meldde HP/De Tijd dat Leeflang de strijd tegen ON! zou hebben aangevoerd en aangewakkerd, tot aan het verzoeken van uitzetting aan toe. Inderdaad bleek uit interne mails, opgevraagd via de Woo-regeling, dat Leeflang persoonlijk hulp verleende aan Ombudsman Margo Smit toen zij haar vernietigende rapport schreef over de omroep.

Smit ging graag in op een uitnodiging van Leeflang om 'informatie te delen en elkaars klankbord te zijn'. Zo schreef Smit in maart vorig jaar: 'Jouw aanbood om te sparren was me erg welkom. Ik voel me toch wel een vooruitgeschoven post en ik kan dit maar één keer goed doen. [...] Het is zeer belangrijk dat we elkaar even zien en spreken. [...] Misschien willen jij en [weggelakte naam] één en ander initiëren?'

Hierop reageerde Leeflang: 'Ja, het lijkt me inderdaad nuttig om nauw aangesloten te zijn bij elkaar.' Zij sprak van een 'gezamenlijke verantwoordelijkheid' die zij en Smit dragen. Maar nu ON! toch mag blijven, spreekt AD van een 'forse nederlaag voor Leelflang, nota bene jurist'.

Journalist Ton F. van Dijk speculeerde dat Leeflang mogelijk het veld moest gaan ruimen indien Ongehoord Nederland niet gesaneerd zou worden. Inmiddels eist de omroep zelfs ruim een kwart miljoen euro terug van de NPO aan boetes die de omroep in de afgelopen twee jaar opgelegd kreeg, meldt AD. Vooralsnog is onduidelijk of ON! het geldbedrag van 272.000 euro ook gaat terugkrijgen.

Overstap naar VVD?
    Indien Leeflang inderdaad gaat vertrekken, denkt Van Dijk wel te weten waarheen. Hij heeft achterhaald dat Leeflang in het verleden VVD-lid is geweest maar al voor haar NPO-aanstelling haar partijlidmaatschap heeft opgezegd. Ook heeft hij boven tafel gekregen dat Leeflang in 2018 een speciale VVD-Topkadertraining heeft doorlopen. Dit zou een soort 'VVD-eliteklasje' zijn, aldus Van Dijk.

Daarom speculeerde GeenStijl eerder dit jaar er al flink op los. 'Wordt NPO-chef Frederieke Leeflang binnenkort VVD-wethouder in Amsterdam?' vroeg de nieuwsblog zich hardop af. Hiermee werd verwezen naar Shula Rijxman, die na haar voorzitterschap bij de NPO rechtstreeks overstapte naar Amsterdam als D66-wethouder. Later onthulde NRC dat Rijxman een tijd lang een persoonlijke adviseur is geweest van toenmalig partijleider Sigrid Kaag. Inmiddels is Rijxman alweer opgestapt als wethouder.

Inmiddels lijkt een vertrek van Leeflang niet meer irreëel. Zo reageert voormalig VVD-wethouder in Amsterdam, Geert Dales, op de onthulling van de geheimhoudingsclausule: 'Samen met haar faliekant mislukte kruistocht tegen Ongehoord Nederland lijkt me dit afdoende reden om in te pakken. Of wil de NPO het kabinet-Wilders nog meer argumenten leveren om de  in het publieke bestel te zetten?'

NieuwRechts