Kamer kiest Martin Bosma als voorzitter, PVV-veteraan krijgt knuffel van Wilders: ‘Vanaf nu knetter-neutraal’

• donderdag 14 december 2023
  • Categorie: , ,
  • VV-Kamerlid en parlementair veteraan Martin Bosma (59) is de nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer.

Bosma is al zeventien jaar Kamerlid en deed twee keer eerder een vergeefse gooi naar de voorzittersstoel. Ondanks kritische vragen over eerdere omstreden uitspraken kreeg Bosma de meeste stemmen.

Wouter Peer, Jan Hoedeman, Niels Klaassen

Na twee stemrondes kreeg Bosma 75 stemmen, zijn tegenstrever Tom van der Lee (GL-PvdA) kreeg er 66.

Direct na de uitslag zwaaide Bosma naar de tribune, PVV-leider Geert Wilders omhelsde Bosma, die al sinds het eerste uur bij de PVV zit. Tweede Kamerleden applaudisseerden luid. Op de linkerflank van de zaal heerste juist een opvallende stilte. Wel feliciteerden alle parlementariërs de PVV’er met zijn nieuwe ambt.

In zijn dankwoord eerde Bosma partijleider Geert Wilders en andere PVV’ers: ,,Ik wil mijn bescheiden overwinning opdragen aan heel veel PVV’ers die een grote prijs hebben betaald voor het feit dat ze PVV’er zijn. Maar er is niemand die een grotere prijs heeft moeten betalen voor zijn idealen dan Geert Wilders. Ik wil hem bedanken.” In een eerste reactie reageerde Wilders: ,,Geweldig! Als iemand dit verdient én kan is het Bosma.”

Bosma zelf grapte snel na het dankwoord nog dat de mensen ‘die niet op me gestemd hebben het zullen merken aan de spreektijden’, maar daar kon niet iedereen in de zaal om lachen.

Bosma sloot na zijn uitverkiezing het debat af met een gedicht, Dagsluiting van Gerard Reve. Daarna volgde opnieuw applaus.

De verkiezingsuitslag heeft de PVV-veteraan waarschijnlijk geholpen bij het veroveren van het voorzitterschap: de overwinning van Bosma moet ook worden gezien als een investering van VVD en NSC in de samenwerking met de mogelijke regeringspartner PVV. De meerderheid van de Kamerleden vinden zijn vaardige voorzitterschap zwaarder wegen dan zijn omstreden opvattingen over de omvolkingstheorie, partijdige rechtspraak, de islam en het ‘nepparlement’ waarvan hij nu zelf voorzitter is.

Bosma wil kort vergaderen, met meer meer humor en ook felheid op zijn tijd
    PVV-Kamerlid Bosma leidt al jaren geregeld debatten als een van de vaste invallers van de voorzitter. Bosma  leidt die debatten liefst strak, met (vileine) humor en houdt niet van vertraging en marathonsessies. In zijn sollicitatietoespraak prees Bosma voorgangers die de ‘guillotinetactiek’ hanteerde: duurde een debat door tot te laat in de avond, dan viel de spreekwoordelijke guillotine en werd het debat afgebroken.
    De volgende dag vergaderde de Kamer dan verder.
    Dat zou ook helpen tegen de vele gevallen van burn-out in de Tweede Kamer, stelt Bosma. De PVV’er relativeerde zijn nieuwe functie ook (‘de zittingsduur is kort de laatste jaren’) en benadrukte dat humor in het debat noodzakelijk is: ,,Met z’n allen een beetje lol hebben, gein trappen op z‘n tijd, is wel nodig.”

Bosma is warm voorstander van de vrijheid van meningsuiting, benadrukte hij donderdag. ,,Ik houd van het debat. Laat het maar knallen.” Wat precies wel en niet door de beugel kan in de plenaire zaal wilde hij grofweg aangeven: ‘Scheldwoorden’ en bedreigingen kunnen niet, nazivergelijkingen zijn onsmakelijk, en ook met het woord ‘extreemrechts’ heeft hij moeite. Maar typeringen als ‘paladijn van Poetin’ moeten wel kunnen, vindt Bosma. Maar de leus ‘From the river to the sea’ zou wel worden afgehamerd, zoals ook door Bergkamp al eerder werd gedaan. Na ontvangst van de felicitaties donderdag beloofde Bosma ‘knetter, knetter-neutraal’ te worden als voorzitter: ,,Ik ga mijn bureau leegruimen. Ik voel me als een vis in een heerlijk aquarium.”

Zelf stelt Bosma dat die uitspraken en opvattingen pasten bij de functie van oppositie-Kamerlid, in de rol van voorzitter moet en zal hij neutraal zijn. Hij vergelijkt het met de rol van een voetballer die soms scheidsrechter is, dan moet hij zich aan de spelregels houden.

Tegenstrever Tom van der Lee was teleurgesteld na de stemming: ,,Dit is ook de weerslag van de nieuwe verhoudingen’’, zei Van der Lee, doelend op de grote rechtse meerderheid in het parlement na de PVV-zege.

Bosma wordt voorzitter in een reeks voorgangers die allemaal beschadigd zijn geraakt. Anouschka van Miltenburg (VVD), Khadija Arib (PvdA) en Vera Bergkamp (D66) liepen averij op en kregen felle kritiek op hun functioneren. Zowel Bosma als Van der Lee zaten in het presidium van de Tweede Kamer dat een onderzoek instelde naar de sociale veiligheid onder Arib.

Bosma noemde de queeste rond Arib vandaag een absoluut dieptepunt en een ‘nachtmerrie’ waarvan hij hoopt dat het ooit nog ‘goedkomt’. Al stelde Bosma ook dat zijn voorganger Vera Bergkamp onterecht te veel door het slijk is gehaald.

PZC