Jetten maakt financiële 'puinhoop' van eigen ministerie, maar wordt wel minister van Financiën

• donderdag 28 december 2023
  • In januari 2023 sprak de Rekenkamer nog van een financiële 'puinhoop' op het ministerie van Klimaat en Energie, ....

MARIT NUBÉ 28-12-2023

Vanaf 8 januari wordt D66-leider Rob Jetten tijdelijk de waarnemend minster van Financiën. Dit staat in schril contrast tot eerdere mediaberichtgeving over zijn eigen ministerie van Klimaat. In januari 2023 sprak de Rekenkamer nog van een financiële 'puinhoop' op het minsterie van Klimaat en Energie, doordat Jetten stelselmatig fouten maakte in de boekhouding. Hierdoor kon de Tweede Kamer zelfs zijn controlerende taak niet uitvoeren. Destijds beloofde Jetten beterschap.

Rob Jetten neemt binnenkort tijdelijk het ministerie van Financiën over van zijn partijgenoot, Sigrid Kaag (D66). Zij gaat helpen bij de wederopbouw in Gaza als VN-gezant, en verlaat daarom haar ministerpost. Tot er een nieuwe opvolger is geworden, neemt Jetten het stokje over.

Maar op het gebied van financiën heeft Jetten bepaald geen goede naam. In januari 2023 sprak de Rekenkamer nog van een financiële 'puinhoop' op zijn eigen ministerie van Klimaat en Energie. Dit meldde Nu.nl destijds. Hierdoor zou de Tweede Kamer zijn controlerende taak niet kunnen uitoefenen.

De kritiek was als volgt. Klimaatminister Rob Jetten (D66) heeft de taak om alle uitgaven inzichtelijk te maken, maar gaat hierin regelmatig in de fout. Jetten krijgt namelijk informatie aangereikt door de minister van Economische Zaken, Micky Adriaansens (Economische Zaken), maar deze informatie controleert hij niet. Daardoor schrijft hij in de klimaatnota meermaals verschillende bedragen op voor dezelfde maatregelen.

Grote verschillen in bedragen
    De voorbeelden liggen voor het oprapen. Zo schrijft de minister van Financiën, Sigrid Kaag (D66), in haar regeringsplannen dat de aansluiting van windparken op zee 150 miljoen euro minder kost dan wat Adriaansens vermeldt in de begroting.

In een enkel geval loopt het begrotingsverschil zelfs op tot ruim 200 miljoen euro per jaar. Dit is het geval bij de opschorting van de varkenshouderij (2020-2027), dat D66-fractievoorzitter Jan Paternotte wil gebruiken om de overlast van arbeidsmigranten mee terug te dringen. In het algemene overzicht staat namelijk dat deze opschorting 44 miljoen euro zal kosten, maar op de landbouwbegroting spreekt men van zo'n 259 miljoen euro.

Controlerende taak is onuitvoerbaar
    Maar dit is niet het enige, schrijft de Rekenkamer. Doordat het kabinet geen goed overzicht geeft van alle klimaatuitgaven, kan de Tweede Kamer niet zijn controlerende functie uitvoeren: "Zonder een eenduidige registratie en een duidelijke definitie van klimaatbeleid en klimaatuitgaven wordt het lastig uw budgetrecht en controlerende taak goed uit te oefenen."

Jetten gaf zijn zijn fouten toe na het kritische rapport van de Rekenkamer. Hij beloofde beterschap. Maar amper een half jaar later kwam de volgende tegenvaller. Toen werd namelijk bekend dat de aansluitingskosten voor windmolenparken op zee 40 miljard euro hoger zullen gaan uitvallen dan verwacht. Hoe dan ook wordt Jetten binnenkort de tijdelijke minister van Financiën, hoewel CDA'er Marnix van Rij de praktische taken op zich zal nemen.

NieuwRechts