Hoe landen profiteren van het Oekraïne-conflict (en welke rol Nederland daarbij speelt)

• zaterdag 23 december 2023
  • ...in 2023 ontving Tsjechië meer dan 1,5 miljard euro van Denemarken en Nederland.

Robin de Boer 23-12-2023

Deel

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 01:40

Steunen westerse landen Oekraïne uit de goedheid van hun hart of is er meer aan de hand? Het bieden van steun aan dat land blijkt behoorlijk lucratief.

Neem bijvoorbeeld Tsjechië, dat meer verdient dan het uitgeeft aan steun aan Oekraïne. Dat heeft Tomas Kopechny, de Tsjechische regeringscommissaris voor de wederopbouw van Oekraïne, laten doorschemeren.

Meer voor teruggekregen

“Tsjechië heeft tientallen miljarden kronen (honderden miljoenen euro’s) uitgegeven aan steun voor Oekraïne, maar we hebben er nog meer voor teruggekregen,” zei hij op de Tsjechische radio.

Kopechny legde uit dat Denemarken, Nederland en de Verenigde Staten Tsjechië veel geld hebben gegeven voor militaire steun aan Oekraïne.

Twee vliegen in één klap

Het is nog niet bekend om hoeveel geld het precies gaat, maar alleen al in 2023 ontving Tsjechië meer dan 1,5 miljard euro van Denemarken en Nederland. De regeringscommissaris voegde toe dat het totaalbedrag vele malen hoger zal uitkomen.

Veel Europese landen profiteren van militaire hulp aan Oekraïne door oude wapens te sturen. Ze krijgen vervolgens geld om nieuwe wapens te kopen. Tsjechië sloeg op deze manier twee vliegen in één klap: het land raakte eindelijk van zijn materieel uit de Sovjet-tijd verlost en kon tegelijkertijd de defensiesector een enorme boost geven.

Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.

NineForNews.nl

Tsjechië kan het geld wat ze Oekraïne schenken beter gebruiken voor de binnenlandse veiligheid want die is zo lek als een mandje als er zomaar 15 mensen vermoord kunnen worden in de hoofdstad. Zo zie je maar dat de belangen van een enkeling beter vertegenwoordigd worden als de belangen van de bevolking. Lijkt Nederland wel.

Dekker zei

Dagelijks lezen we over het eventueel strijdig handelen van de PVV met de Grondwet terwijl de Grondwet dmv. stemming in de 2e Kamer gewoon veranderd kan worden, dus wat is het probleem dan? De GENOMEN Corona maatregelen die op geen ONAFHANKELIJKE medische studie gerechtvaardigd waren, waren plotseling geen probleem en behalve FVD hoorde je er niemand over. Hoe kan het dan dat geen van de nog steeds slapende partijen in de 2e Kamer vraagtekens zet bij de constructie van het demissionaire Kabinet vanwege het vele geld schenken aan een ander EU land? Een land wat gewoon steun van de EU krijgt , geld wat dan weer opgebracht is door o.a. de Nederlandse belastingbetaler? Tsjechië rijker, Nederland armer, hoe bestaat het.
    Is daar middels een motie over gestemd? Nee natuurlijk niet, Rutte heeft geen enkele boodschap aan de 2e Kamer en stelt het belang van het walgelijk corrupte Oekraïne boven dat van de miljoen armlastige, hongerige en vaak dakloze Nederlanders.