De ruk naar rechts is nu al merkbaar tot linkse ontsteltenis

• dinsdag 26 december 2023
  • Categorie:
  •  Sinds 22 november jongstleden kleurt Nederland weer een stukje rechtser; en dit is gelijk zichtbaar.

BART REIJMERINK 25-12-2023

De Tweede Kamerverkiezingen liggen nog niet eens een maand achter ons of sommige zaken, die enkele maanden geleden continu stukliepen of niet konden doorgaan, lukken ineens wel. Een debat over oversterfte? Het gaat er eindelijk komen. Een goede en neutrale Kamervoorzitter? Nederland krijgt daar waar het naar smacht. Een historische motie over een opt-out mogelijkheid bij EU-verdragen? Ineens is het mogelijk. De ruk naar rechts is begonnen en dat terwijl er nog een rechts kabinet moet komen.

De door links Nederland gevreesde 'guur-rechtse wind' lijkt door het land te waaien. De formatie is nog in volle gang, maar een ruk naar rechts is nu al zichtbaar. Voorbeelden genoeg: plotsklaps vindt er een herstart voor de parlementaire enquête naar het coronabeleid plaats. Een debat over oversterfte, waar Omtzigt al een jaar op hamert, wordt nu wel gesteund door een Kamermeerderheid. Een motie om voortaan opt-outs in te bouwen bij Europese verdragen over asiel- en migratiebeleid is aangenomen. Islam een kwaadaardige ideologie noemen? Het mag tegenwoordig in de Tweede Kamer. En driemaal is scheepsrecht: Martin Bosma is de nieuwe Tweede Kamervoorzitter.

NieuwRechts