De Helderse gemeenteraad is een tandeloze tijger | Opinie

• zondag 3 december 2023
  • Categorie: , ,
  • Den Helder -  De Helderse gemeenteraad is een tandeloze tijger die zich door het college van burgemeester en wethouders keer op keer het bos in laat sturen.

Delano Weltevreden 2-12-2023

Dat is de afgelopen maanden gebleken. Woensdag werd het hoogtepunt bereikt tijdens een wonderlijke vergadering van de raadscommissie bestuur en middelen.

Gemeenten krijgen vanaf 2026 veel minder geld van de rijksoverheid voor het uitvoeren van taken die de regering jaren geleden over de schutting heeft gegooid. Bijvoorbeeld de jeugdzorg.

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) had de gemeenten geadviseerd om die tekorten duidelijk te laten zien in begrotingen van 2026 en 2027. In juli, bij de behandeling van de kadernota, wilde het college dat de raad daarmee instemde. Een raadsmeerderheid (Beter voor Den Helder, CDA, Fractie Pastoor, VVD, PVV en D66) ging daar echter niet mee akkoord. Zij wijzigden het voorstel van het college en droegen het dagelijks bestuur op om de raad een sluitende begroting te presenteren. Het college moest de raad bovendien vertellen hoe een bezuiniging van 8,5 miljoen euro kon worden bereikt. Bij voorkeur daar waar te veel geld werd uitgegeven.

Het college deed dat niet, tot ergernis van de betrokken partijen. Middels een motie werd het college in september aangespoord om de opdracht van de raad uit te voeren. Ook dat deed het college niet. In plaats daarvan werd de raad voorgesteld om eerst de begroting vast te stellen en daarna over bezuinigingsvoorstellen te praten en de begroting sluitend te maken.

Fractievoorzitter Edwin Krijns (CDA), die namens de indieners van amendement en motie het woord voerde, zei begin oktober dat zij met dit voorstel konden leven: „Het gaat om mogelijke ingrepen voor 2026 en 2027. Als dat zorgvuldiger kan door de behandeling een maandje op te schuiven, zijn we volgens mij ruim op tijd.”

Afgelopen woensdag boog de raadscommissie zich over het lijstje bezuinigingsvoorstellen. Dat lijstje is niet meer dan een verzameling onuitgewerkte ideeën. Onder meer: de dependance van het stadhuis in Julianadorp uitstellen, hetzelfde met betrekking tot de nieuwbouw voor de wildopvang bij natuureducatiecentrum De Helderse Vallei, geen bewaakte en overdekte fietsenstalling in het stadscentrum, betaald parkeren terug in het centrum van Den Helder, een kwart van het duurzaamheidsbudget schrappen om Den Helder in 2040 energieneutraal te krijgen.

Diverse fracties stelden vast dat zij niets konden met het lijstje van het college, omdat geen enkel voorstel is uitgewerkt. De gemeenteraad zou er geen besluit over kunnen nemen. Wethouder Peter van Diepen (financiën) vertelde de commissie vervolgens dat aan alle wethouders was gevraagd te vertellen waar in hun portefeuille bezuinigingen mogelijk zijn. Dat lijstje is naar de commissie en de raad gestuurd.

Basis

Hij stelde voor om het lijstje te gebruiken als basis voor het opstellen van de volgende kadernota; de voorbereiding voor de meerjarenbegroting 2025-2028. Goed idee zeiden CDA en Beter voor Den Helder, twee indieners van het amendement en de motie. Alleen Fractie Pastoor gaf tegengas. Volgens Michel Pastoor betekent het voorstel van Van Diepen dat het college het amendement en de motie van de raad niet heeft uitgevoerd. Van Diepen vindt van wel.

Het is onbegrijpelijk dat de gemeenteraad zich op deze manier door het college laat piepelen en zich te kijk zet als een blaffende hond die niet bijt. Al die stoerdoenerij over amendementen, moties en sluitende begrotingen heeft uiteindelijk niets opgeleverd.

De gemeenteraad is niet het hoogste bestuursorgaan in Den Helder, het college maakt de dienst uit. Burgemeester en wethouders bepalen zelf of en zo ja hoe amendementen en moties worden uitgevoerd en een meerderheid van de gemeenteraad piept af en toe maar volgt gedwee. Wie de balans opmaakt ziet dat uiteindelijk alsnog is gebeurd wat het college bij de behandeling van de kadernota voorstelde: er is geen sluitende meerjarenbegroting.

De gemeenteraad en het college moeten zich realiseren welk signaal zij met deze gang van zaken geven aan de inwoners van Den Helder. Helderse politici roepen al jaren dat het lage vertrouwen van Nieuwediepers in het openbaar bestuur omhoog moet. Als zij dat menen is de politieke poppenkast over de begroting niet de manier om dat doel te bereiken.

Noordhollands Dagblad

Een goed voorbeeld hoe handjeklap en achterkamertjes politiek de draak steken met het begrip Democratie.