CDU-man praat z´n mond voorbij: Westen wil de grondstoffen van de Donbass

• vrijdag 22 december 2023
  • Categorie: , , ,
  •  Bijna nergens anders is de honger naar lithium zo groot als in de EU.

CDU-man praat z´n mond voorbij: Westen wil de grondstoffen van de Donbass

(Door: Thomas Oysmüller – Vertaling: E.J. Bron)

Roderich Kieseweeter van de CDU noemt bij de ARD de oorlogsredenen op de “achtergrond”: Duitsland wil de voorraden lithium in de Donbass. Alleen daarmee zou de “energietransitie” van de EU lukken.

Bijna nergens anders is de honger naar lithium zo groot als in de EU. De fixatie op de “energietransitie” betekent ook de overschakeling op elektrische auto´s, de EU is het al eens geworden over een verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2025. De accu´s van elektrische auto´s hebben lithium nodig, dat de EU echter nog steeds hoofdzakelijk van ver weg importeert. Waar er enorme voorraden van de zeldzame aarde voorkomen? In de Donbass. En daar heeft de EU het op voorzien.

Ware oorlogsdoelen

Dat verklaarde nu de als hardliner bekend staande Roderich Kiesewetter bij de ARD. Hij zit sinds 2009 voor de CDU in de Bondsdag en is “militair-politiek expert” van de fractie. Zijn optreden bij de ARD afgelopen maandag was verrassend eerlijk.

Er zouden “hele andere doelen op de achtergrond” spelen, verklaarde Kiesewetter zelfverzekerd. Wanneer Europa de energietransitie wil voltooien, heeft ze eigen lithium-voorraden nodig. De grootste lithium-voorraden in Europa bevinden zich in het Donetsk-Loehans-gebied.” Natuurlijk zou er geen sprake zijn van een Duitse drang naar het oosten – omgekeerd. Rusland zou het gebied willen inlijven om de EU “afhankelijk” te maken.

De weergave van Kiesewetter over de achtergrond van de oorlog is echter wel behoorlijk kort door de bocht. Want in meerdere EU-lidstaten zoals Duitsland, Tsjechië, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Frankrijk en Finland werden “belangrijke lithium-voorraden ontdekt”. Alleen Duitsland al zou waarschijnlijk op 3% van het wereldwijde lithium kunnen zitten. Niet weinig. Maar het ontginningsproces van lithium is smerig – heel smerig zelfs. En dat verplaatst men graag naar de periferie en toevallig ook naar die landen die men tegen “Russisch imperialisme” zou willen beschermen: Oekraïne, maar ook Servië.

Terwijl de brede westerse coalitie voor de proxy-oorlog tegen Rusland gebroken is, geeft Duitsland niet op en wil nog meer militaire pakketten voor de Oekraïne. In plaats van het eigen lithium af te bouwen, wil men dat van de Oekraïne. De havik van de CDU is niet geïnteresseerd in compromissen:

En daarom hebben we een verenigde inspanning van de burgers nodig, opdat onze politiek de rugdekking heeft om meer voor de Oekraïne te doen.”

Kiesewetter is een buitenlands-politiek zwaargewicht in de CDU. Hij is bijvoorbeeld een regelmatige deelnemer aan de Veiligheidsconferentie van München of de “Globale Atlantici” van de Friedrich-Ebert-stichting. Wikipedia weet ook nog dat hij sinds 2013 tot de Pizza-Connection” van Jens Spahn en Omid Nouripour behoort, die een “gecoördineerde gespreksronde van parlementariërs van de CDU/CSU en Bündnis 90/Die Grünen” georganiseerd hebben. Sinds mei 2020 is hij lid van de parlementaire controlecommissie ter controle van de inlichtingendiensten van de staat. Sinds maart 2022 is hij vicevoorzitter van deze commissie.

Nu bewees hij het publiek een echte dienst. Duitsland wil de Oekraïense grondstoffen – voor het “klimaat”. Is het werkelijk nog een oorlog van het “Russische imperialisme”? Of gaat het eerder om het “Duitse imperialisme”?

Bron:
    tkp.at
    Door: Thomas Oysmüller

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)