‘Burgers hebben recht op de waarheid,’ zegt Arnold Karskens…

• woensdag 20 december 2023

• Ongehoord Nederland-voorzitter Arnold Karskens slaagde er in zijn omroep te laten voortbestaan, maar het scheelde niet veel.

Zie HIER  de uitzending

Met programmamaker Flavio Pasquino bespreekt hij de staat van de journalistiek en in hoeverre media werkelijk neutraal kunnen zijn. Zijn niet alle media activistisch – al dan niet verkapt?

'If you own the media, you own the minds’, is een gevleugelde uitspraak die het belang van onafhankelijke media benadrukt, maar hoe onafhankelijk zijn de media?

Ongehoord Nederland (ON!) zou de journalistieke code meerdere malen hebben overtreden. Maar wat houdt die journalistieke code nou precies in? En hoe goed leven andere media die code eigenlijk na? “Bestaat er wel onafhankelijke journalistiek, of moeten we gewoon accepteren dat de media ideologieën vertolken en we diep van binnen allemaal verkapt activisme bedrijven?” vraagt Pasquino aan de medeoprichter en voorzitter van ON!.

Tijdens het interview wordt gerefereerd aan onderstaande bronnen:

Barend & Van Dorp 2003

Op1 met Fidan Ekiz

Café Weltscherz met Peter Vlemmix en Arnold Karskens

Ongehoord Nederland met Mona Keizer

Tijs van den Brink bij blckbx

Margot Smit over de journalistieke code

Nederlandse Vereniging van Journalisten

Villamedia