Boeren halen de trekkers uit de schuur voor protest tegen nieuwe mestmaatregelen

• donderdag 21 december 2023
  • Categorie: , ,
  • HOORN „Zorg dat er geen trekker in de schuur staat.”

Annet van Aarsen 20-12-2023

Met die boodschap roepen vier boeren, die zich ’The Four Musketeers’ noemen, hun collega’s in een filmpje op om donderdag actie te voeren tegen plannen van demissionair minister Adema. Boerenvlogger René Staal uit Bobeldijk is een van de musketiers.

De trekkers rijden tijdens het nieuwe boerenprotest overigens niet naar Den Haag, een verkeersinfarct is niet de bedoeling. ,,We moeten zorgen dat we op zichtlocaties staan, op rotondes, kruispunten, viaducten en langs snelwegen’’, zegt René Staal in de video.

‘The Four Musketeers’ roepen boeren en burgers ook op om de Nederlandse driekleur uit de kast te halen en op zijn kop aan de vlaggenmast te hangen. Het is donderdag (nog) een publieksvriendelijke actie maar de boeren zijn woedend op Adema.

Om een aantal dingen, maar vooral om het plan dat de demissionair minister begin december tot onaangename verrassing van de boeren presenteerde: de aanwijzing van ‘met nutriënten verontreinigde gebieden’, kortweg NV-gebieden waar – volgens Adema - ,,vanaf 2024 een lagere stikstofgebruiksnorm voor dierlijke mest gaat gelden’’.

Het gaat om een verlaging van vijf procent volgend jaar, oplopend tot twintig procent in 2025. De Tweede Kamer gaat daar donderdag over in debat met de landbouwminister.

Lees ook: Agractie hoopt met nieuw kabinet alsnog op landbouwakkoord

Adema schreef een paar weken geleden in een brief aan de Tweede Kamer: ,,Deze maatregelen hebben een grote impact op de hele agrarische sector. Tegelijkertijd zijn het ook belangrijke stappen die we samen zetten om de kwaliteit van ons grond- en oppervlaktewater te verbeteren en draagt het bij aan het behalen van de doelen uit de Nitraatrichtlijn en Kaderrichtlijn Water.’’

© Kaartje ministerie van LNV

Hij voegde ook twee kaarten bij de uitleg over de NV-gebieden. Op de ene kaart staan gebieden waar het grondwater is verontreinigd met meststoffen: de zand- en lössgronden in de provincies Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Limburg.

Op de andere kaart staan de NV-gebieden die vanwege verontreinigingen in het oppervlaktewater zijn aangewezen. Op deze kaart zijn grote delen van Noord- en Zuid-Holland ingekleurd.

Lees ook: ’Ik had mijn pen nog niet neergelegd of het ministerie komt met nieuwe regels’

René Staal vindt het onverteerbaar dat de NV-gebieden nu worden aangewezen, kort nadat het kabinet een andere maatregel nam om de kwaliteit van het oppervlaktewater te verbeteren: verplichte bufferstroken langs waterlopen waar niet bemest mag worden.

,,Het slaat echt helemaal nergens op. We moesten met die bufferstroken gaan werken en dat doen we ook netjes. Wat dat oplevert is nog niet eens onderzocht, de effecten van die maatregel zijn nog niet bekend en nu krijgen we alweer nieuwe, ingrijpende regels opgelegd.’’

Hondenuitlaatstrook

Verder vertrouwt hij de cijfers niet, die gebruikt zijn bij de aanwijzing van de NV-gebieden. ,,Na een Woo-verzoek van stichting Agrifacts kwamen documenten op tafel waaruit blijkt dat het om metingen gaat uit 2010 tot 2013. En dat er ook veel metingen uit stedelijk gebied bijzitten. In een sloot in Amersfoort bijvoorbeeld, maast een hondenuitlaatstrook, werden de meeste nutriënten gemeten.’’

Lees ook: Adema: boeren moeten toch sneller aan strenge mestregels voldoen

De boeren kiezen op dit moment voor een actie dicht bij huis.

René Staal: ,,Vier jaar geleden reed iedereen in zijn trekker naar Den Haag, in de volle overtuiging dat het verschil ging maken. Maar intussen gaat dat niet meer zo makkelijk. Voor agrarische bedrijven zijn de kosten enorm opgelopen, maar de prijzen die we voor onze producten krijgen niet. Toen had ik nog genoeg marge om twee dagen een ZZP’er te betalen, zodat ik naar Den Haag kon. Nu kan dat eigenlijk niet meer uit.’’

Tikkie strakker

De animo om dan maar vlakbij een paar uur te demonstreren is groot, zegt Staal.

,,Die NV-gebieden zijn de zoveelste tik. Vergelijk het met een tie wrap, die ze om je nek hebben gedaan. En elke keer doen ze die tie wrap een tikkie strakker. Dan komt het moment dat je keel helemaal is dichtgeknepen, dat je niks meer kunt. Het is niet een leuke vergelijking, maar het is wel hoe het voelt.’’

Noordhollands Dagblad

Max Q zei

Met volle giertanks richting binnenhof en ter plekke leeg laten lopen. De boeren moeten de politiek maar eens een uh...... poepie laten ruiken !!

van Alphen zei

Een demissionair minister die dit soort maatregelen neemt moet zich eens afvragen of wat hij allemaal doet wel Rechtsgeldig is. Immers dit Kabinet is al lang naar huis gestuurd en moet/kan alleen de lopende zaken afhandelen. Dit Kabinet regeert door alsof ze pas zijn gekozen. Rutte wist dat dit zou gebeuren en heeft er met zijn zieke geest bewust op aangestuurd. Hij kan zo zo lekker zijn gang gaan met Nederland nog verder af te breken. Anton Mussert werd als landverrader na de 2e Wereldoorlog beloond met de doodstraf wegens landverraad. Denk svp niet dat het toen oorlog was en nu niet, dan heeft u het mis. Toen vielen de Duitsers ons land binnen, nu worden we van binnen uit de oorlog ingerommeld, eerst met de meest bizarre vrijheid beperkende maatregelen vanwege de griep, COVID genoemd, nu heeft Rutte tegen de wil van de Nederlandse bevolking ons betrokken in de oorlog tegen Rusland en worden we bedreigd door de honderdduizenden moslim migranten. Wat waren/zijn ook alweer de belangrijkste voordelen van de EU werd ons voorgehouden?
    """"Vrede, vrijheid en een sterke munt"""""".
    Vrede is een utopie gezien het agressieve gedrag van Brussel, de Euro staat op omvallen en onze vrijheid wordt met de dag verder beknot.