Giller van de dag
Begraafplaatsen voor elektrische voertuigen: Niemand wil gebruikte auto’s kopen
De markt voor gebruikte elektrische voertuigen krimpt sterk, schrijft Mish Talk. Wat gaan de autoverhuurbedrijven met de gebruikte voertuigen doen? De problemen begonnen in China, maar hebben zich verspreid naar Europa en de VS.
Bloomberg merkt op: China’s verouderde elektrische auto’s stapelen zich op in steden
De door subsidies aangedreven hausse heeft van China een gigant van elektrische auto’s gemaakt, maar heeft er ook voor gezorgd dat door onkruid geteisterde velden in het hele land vol staan met ongewenste voertuigen op batterijen.
Aan de rand van de Chinese stad Hangzhou kijkt een kleine, vervallen tempel uit op een soort begraafplaats: een reeks velden waar honderden elektrische auto’s achtergelaten zijn tussen het onkruid en het afval.
Soortgelijke clusters van ongewenste, op batterijen werkende voertuigen zijn opgedoken in minstens een half dozijn steden in China, waarvan er enkele inmiddels zijn ontruimd. In Hangzhou bleven sommige auto’s zo lang staan dat er planten uit hun ramen groeiden. Anderen werden zo snel weggegooid dat er nog steeds knuffels op het dashboard liggen.
De auto’s werden waarschijnlijk in de steek gelaten nadat de bedrijven die ze bezaten failliet gingen, of omdat ze op het punt stonden verouderd te raken toen autofabrikanten de ene elektrische auto na de andere uitbrachten met betere eigenschappen en een grotere actieradius. Ze zijn een treffend voorbeeld van de overdaad en verspilling die kunnen ontstaan als kapitaal naar een opkomende industrie stroomt, en misschien ook een merkwaardig monument voor de seismische vooruitgang van elektrisch vervoer in de afgelopen jaren .
De in Shenzhen gevestigde fotograaf Wu Guoyong was een van de eersten in China die de verspilling documenteerde die het gevolg was van de hectische ontwikkeling. In 2018 maakte hij indrukwekkende dronebeelden van de stapels achtergelaten fietsen. In 2019 maakte hij luchtfoto’s van duizenden elektrische auto’s op lege parkeerplaatsen in Hangzhou en Nanjing, de hoofdstad van de Oost-Chinese provincie Jiangsu.
“De gedeelde fietsen en begraafplaatsen voor elektrische auto’s zijn het resultaat van een ongebreideld kapitalisme ”, zei Wu. “ De verspilling van hulpbronnen, de achteruitgang van het milieu en de afnemende welvaart zijn hiervan een natuurlijk gevolg .”
Giller van de dag
“EV-kerkhoven zijn een gevolg van het ongebreidelde kapitalisme.”
Elegantie!
De Chinese overheid dwong mensen letterlijk om die verdomde dingen te kopen. Biden probeert hetzelfde te doen in de VS.
Dit artikel is van augustus. Laten we eens kijken naar 21 december om te zien hoe het in Europa gaat.
Niemand wil gebruikte elektrische auto’s en dat maakt het moeilijk om nieuwe elektrische auto’s te verkopen
Wat in China begon, beperkt zich niet tot China. Uit een tweede Bloomberg-artikel blijkt dat niemand gebruikte elektrische auto’s wil, waardoor het moeilijk wordt om nieuwe elektrische auto’s te verkopen.
Omdat de meeste nieuwe auto’s in Europa via leaseovereenkomsten worden verkocht, proberen autofabrikanten en dealers die deze transacties financieren de verliezen als gevolg van sterk gedaalde waarderingen te compenseren door hogere financieringskosten. Dit heeft gevolgen voor de vraag op sommige Europese markten die voorop hebben gelopen bij de transitie van fossiele brandstoffen. Enkele van de grootste kopers van nieuwe auto’s, waaronder autoverhuurbedrijven, beperken de adoptie van elektrische auto’s omdat ze geld verliezen bij wederverkoop. Sixt SE heeft Tesla-modellen uit zijn vloot verwijderd.
De verwachting is dat de problemen volgend jaar zullen verergeren, aangezien veel van de 1,2 miljoen elektrische auto’s die in 2021 in Europa worden verkocht hun driejarige leasecontract beëindigen en op de tweedehandsmarkt terechtkomen. De manier waarop bedrijven dit probleem aanpakken zal van cruciaal belang zijn voor hun winsten, het consumentenvertrouwen en uiteindelijk voor het koolstofarm maken van de economie – inclusief het plan van de Europese Unie om de verkoop van nieuwe auto’s die op brandstof rijden tegen 2035 geleidelijk af te schaffen.
“Er is geen vraag naar gebruikte elektrische auto’s ”, zegt Matt Harrison, Chief Operating Officer van Toyota Motor Corp. in Europa. “Dat schaadt de eigendomskosten.”
“Je moet de prijzen aanzienlijk verlagen om klanten naar elektrische voertuigen te laten kijken”, zegt Dirk Weddigen van Knapp, die een groep VW- en Audi-dealers vertegenwoordigt.
Biden heeft moeite om mensen ervan te overtuigen elektrische voertuigen te kopen, terwijl slechts 12 procent dit serieus overweegt
Op 18 april meldde ik dat Biden moeite had mensen ervan te overtuigen een elektrische auto te kopen, waarbij slechts 12 procent dit serieus overwoog.
Op 13 juli meldde ik dat ondanks enorme prikkels de voorraad elektrische voertuigen van dealers was toegenomen tot 92 dagen
Op 20 augustus rapporteerde ik over de exploitatie van schone energie en de doodsspiraal van de auto-industrie
Op 16 oktober zei ik: ‘ Word wakker, meneer de president, consumenten willen hybrides, geen elektrische auto’s’.
Meer specifiek zou er moeten staan: Wakker worden, meneer de president, consumenten willen geen elektrische auto’s .
GM bezuinigt op EV-investeringen ten gunste van terugkoop
En op 2 december schreef ik: Om de aandelenkoers te ondersteunen, verlaagt GM de investeringen in elektrische voertuigen ten gunste van terugkopen
Vorige maand kondigde GM aan dat het de opening van een fabriek voor elektrische vrachtwagens in een buitenwijk van Detroit met een jaar zou uitstellen. Bovendien werd een eerdere doelstelling om medio 2024 over een periode van ongeveer twee jaar 400.000 elektrische auto’s te produceren, verlaten.
Slam Dunk Ford-project nu onduidelijk
Het EV-plan van Ford is op dezelfde manier aangetast. Ford pauzeert en krimpt zijn geplande fabriek in Michigan, die wordt gefinancierd door de federale overheid.
…
Groene fantasie
In de echte wereld eindigt de groene fantasie omdat consumenten er niet voor willen betalen.
Elektrische auto’s worden niet verkocht omdat consumenten ze niet willen, ondanks enorme subsidies aan zowel fabrikanten als consumenten, ..
Help ons de censuur van BIG-TECH te omzeilen en volg ons op Telegram:
Telegram: t.me/dissidenteen
1 reacties :
Het is een gotspe dat die milieuvernietigende kutautos überhaupt ontwikkeld zijn.
Een reactie posten