#1437: Heeft de liberale democratie nog toekomst? | Gabriël van den Brink en Marin Terpstra

• donderdag 21 december 2023
  • "Een groot deel van de mensheid spreekt de taal van het westerse liberalisme niet."

21-12-2023

Fukuyama's apocalyptische these dat de geschiedenis met de val van de muur ten einde is gekomen en de liberale democratie de ultieme staatsvorm is, ligt tegenwoordig allerwege onder vuur. Een van zijn uitdagers is Aleksandr Doegin, die wel de filosoof achter Poetin wordt genoemd. Politiek filosoof Marin Terpstra schreef over hem en zijn 'vierde politieke theorie' in 'De liberale democratie onder vuur' en betrekt daar ook traditionalistische denkers als Julius Evola en René Guénon bij. Aan dezelfde bundel heeft ook Gabriël van den Brink meegewerkt, die in zijn essay 'De wraak van waarden' deels aansluit bij de anti-liberale en anti-modernistische kritiek van Doegin ("als je begint te tellen, gaat er iets dood"), maar er ook stellig afstand van neemt en op de bres springt voor de liberale democratie.

Een gesprek over lineaire versus circulaire tijd, individu versus gemeenschap, technologie versus traditie, cultuur versus biologie, vooruitgang versus verval en de onontkomelijkheid van dwang. "Een groot deel van de mensheid spreekt de taal van het westerse liberalisme niet." Bronnen en links bij deze uitzending: Bestel het boek hier: https://nieuwewereld.vrijeboeken.com/... Meer over Marin Terpstra: https://marinterpstra.nl/ Meer over Gabriël van den Brink: https://gabrielvandenbrink.nl/ Een eerder gesprek over andere opstellen uit hetzelfde boek:    • #1404: De liberale democratie onder v...   -- Onze eindejaarsactie is weer van start gegaan. Alle beetjes helpen ons om u ook in het komende jaar dagelijks van interessante gesprekken te kunnen blijven voorzien. Doneer op https://www.gofundme.com/dnw2023 of op NL61 RABO 0357 5828 61 t.n.v. Stichting De Nieuwe Wereld. Lid worden van ons Patronaat? Meld je hier aan: https://petjeaf.com/denieuwewereld Alvast bedankt. -- 0:00 Steun DNW 0:27 Introductie 1:56 Fukuyama's post-apocalyptische geschiedfilosofie 8:21 De liberale onderschatting van geestelijke, morele en religieuze krachten 11:39 Vooruitgang versus verval 16:52 Tegenwerping Van Den Brink: voorbij vooruitgang en verval 19:33 Doegin: het individu heeft geen waarde 27:29 De liberale obsessie met vernieuwing en de onontkomelijkheid van dwang 33:26 Individu en gemeenschap als schijntegenstelling 38:23 Technologie versus traditie, mannelijkheid en vrouwelijkheid 42:56 Culturele traditie en biologische traditie: biologie in de taal van theologie 51:56 Lichamelijkheid en verbeelding: "er is altijd magie" 56:50 Afronding -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van filosoof Ad Verbrugge in samenwerking met anchors Jelle van Baardewijk, Marlies Dekkers en Willem de Witte. De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de Filosofische School Nederland. Wil je ons éénmalig steunen? Dat kan hier: https://www.whydonate.nl/donate/denie... Je kunt ook direct een bedrag overmaken op het volgende rekening nummer: NL61 RABO 0357 5828 61 t.n.v. Stichting De Nieuwe Wereld Onze website: https://denieuwewereld.tv/ DNW heeft ook een Substack. Meld je hier aan: https://denieuwewereld.substack.com/