Timmermans wéér betrapt op leugen over kernenergie: zo zit het echt

• dinsdag 7 november 2023
  • Categorie: , ,
  •  Frans Timmermans lijkt opnieuw te zijn betrapt op onwaarheden over kernenergie. Bij het Radio 1-debat zou hij opnieuw verkeerde informatie hebben verspreid over de bouw van kerncentrales.

MARIT NUBÉ 7-11-2023

Er is nog nooit een kerncentrale gebouwd in een periode van tussen de zes en tien jaar", zegt Timmermans in het verkiezingsdebat. Hij is een fel tegenstander van kernenergie, en ziet meer heil in windmolens en zonnepanelen.

Maar al snel blijkt de bewering van de GL/PvdA-lijsttrekker niet te kloppen. BVNL, de partij van Wybren van Haga, duikelt namelijk een nieuwsartikel op waaruit blijkt dat kerncentrales wel zeker tussen de zes à tien jaar kunnen worden gebouwd. Sterker nog: de gemiddelde bouwduur wereldwijd is 9,2 jaar, aldus Forbes. Ook in Nederland gaat het snel: zo is de kerncentrale in Borssele gebouwd in slechts vier jaar tijd.

Het is niet de eerste keer dat Timmermans de fout in lijkt te gaan. Twee weken geleden werd hij namelijk al betrapt op onwaarheden over kernenergie tijdens een verkiezingsdebat van College Tour. Toen wees RIVM-medewerker Lars Roobol op enkele onjuistheden in zijn betoog.

Vorige week vertelde Europarlementariër Rob Roos al dat Timmermans in het verleden een positief rapport over kernenergie niet in ontvangst wilde nemen. Het rapport bevestigde de waarde van kernenergie. Maar toen Roos het aanbood aan Timmermans, wilde deze hier niets van weten.

Hoe meer leugens Timmermans verkondigt hoe rijker en dikker dat onbetrouwbare gezwel wordt. Hij wordt immers gesponsord door het WEF.