Het doek lijkt definitief te vallen voor de waterstofauto.
Niek Schenk
Geen toekomst meer voor waterstofauto's
Het doek lijkt definitief te vallen voor de waterstofauto. Zelfs de grootste ambassadeur van het rijden op waterstof, Toyota, gelooft er niet meer in. Eerder haakten al Mercedes-Benz en BMW af bij de ontwikkeling van personenauto’s die op waterstof rijden.ES
Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, geeft het op. Tegenover onze autoredactie laat de hoogste baas over de techniek, Hiroki Nakajima, er geen misverstand over bestaan: ,,Onze waterstofauto Mirai heeft veel te weinig kopers getrokken. We hebben het geprobeerd, maar het is niet gelukt. En dat is logisch, want waar kan je waterstof tanken? Zonder tankstations zitten we op een doodlopende weg. Daarom verleggen we onze aandacht de komende jaren naar volledig elektrische auto's.”
Waterstofauto's lijken overbodig te worden, nu volledig elektrische auto's steeds grotere reikwijdten behalen. Tot voor kort was die actieradius niet meer dan een paar honderd kilometer. De huidige Toyota Mirai kan op waterstof maximaal 650 kilometer rijden.
Maar langzaam maar zeker halen elektrische auto's de waterstofauto's ook op dat punt in. Zo onthulde Toyota vorige week op de mobiliteitsshow van Tokio een nieuwe elektrische Lexus die eenmaal opgeladen 1.000 kilometer ver komt. Die auto, de LF-ZC, staat over ruim twee jaar in de showrooms en gebruikt nota bene nog ‘doodgewone’ lithium-ion batterijen: het type dat bijna alle elektrische auto's van dit moment aan boord hebben. Na 2026 neemt moederbedrijf Toyota een nieuw type batterijen in serieproductie: de solid state-batterij, die de actieradius van deze Lexus verder zal vergroten naar 1.200 kilometer.
Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Auto.
Misschien nog wel belangrijker dan de actieradius is de oplaadtijd, die steeds korter wordt dankzij de voortschrijdende techniek. Een auto op waterstof tank je binnen vijf minuten vol, maar ook op dat punt wordt het verschil met een elektrische auto steeds kleiner. De nieuwste modellen van Lexus en Toyota zijn binnen tien minuten op te laden van 10 naar 80 procent.
De gratis tankservice mocht ook niet baten
Toyota deed er de afgelopen jaren alles aan om de waterstofauto op de kaart te zetten, ook in Nederland. Maar met nog geen tien tankstations in Nederland bleef het autorijden op waterstof eerder een experiment dan een serieus alternatief. Om kopers toch over de streep te trekken bood Toyota zelfs een speciale tankservice aan: mits je maximaal 50 kilometer van een waterstofpomp woont, kan je de Mirai door iemand van Toyota laten voltanken.
Het heeft allemaal niet geholpen. Te weinig tankstations, die als ze er al zijn, ook nog eens regelmatig met tankwagens moeten worden bevoorraad. Maar ook hogere productiekosten: de waterstofauto heeft zo langzamerhand alles tegen. Want de Toyota Mirai kost ondanks alle subsidies in Nederland altijd nog 70.195 euro. Zijn technologie is kostbaar: er is een technisch gecompliceerde installatie aan boord die als een soort van energiecentrale werkt. De basis van de aandrijving bestaat uit een dure brandstofcel, gekoppeld aan elektromotoren. Bovendien is waterstof pas écht schoon als deze door middel van elektrolyse kan worden geproduceerd met groene stroom. En dat gebeurt nog lang niet op grote schaal.
Ontwikkeling brandstofcel gaat wel door en de deur voor personenauto's blijft op een kier staan
Toyota ziet net als Mercedes-Benz, jarenlang een belangrijke partner in het promoten van waterstof, op dit moment eigenlijk alleen nog een toekomst weggelegd voor bedrijfsauto’s op waterstof. Grote, zware auto's waarin grote batterijpakketten niet welkom zijn, omdat die ten koste gaan van de laadruimte. Voor dergelijke auto's kan waterstof een uitkomst zijn, menen de fabrikanten. Je kunt er dan CO2-neutraal relatief lange afstanden mee afleggen.
,,Vanaf middelgrote vrachtauto's is het eenvoudiger om een netwerk van tankstations te ontwikkelen”, zegt Nakajima. ,,Omdat die auto's vaak een vaste route van A naar B rijden, kunnen ze uit de voeten met hooguit twee tankstations: een bij vertrek en een bij aankomst.” Vooral met het oog op bedrijfsauto's gaat Toyota daarom door met de ontwikkeling van de technologie. Zo wordt er gewerkt aan een nieuwe generatie brandstofcel die de helft goedkoper wordt dan de huidige. De nieuwe brandstofcel wordt ook kleiner.
Ontwikkelingsingenieurs van Toyota verklappen tegenover deze site dat als het daadwerkelijk lukt om een kleinere en goedkopere brandstofcel te creëren, deze wellicht alsnog ook in personenauto's kan worden toegepast. En anders zien zij in elk geval mogelijkheden in de bouw (zoals vorkheftrucks) en in medische apparatuur.
Ook de topvrouw van Shell reed in een waterstof-Toyota
De waterstof-personenauto Toyota Mirai werd in november 2014 op de autoshow van Los Angeles onthuld. Tot nu toe zijn er 22.000 exemplaren van verkocht. De meeste gingen naar Amerikaanse kopers (11.300) en ook in Japan werden er relatief veel verkocht (7.400). Om het goede voorbeeld te geven, reden in Nederland enkele ministers erin, maar ook de burgemeester van Groningen en de voormalige topvrouw van Shell, Marjan van Loon. Taxibedrijf Noot Personenvervoer uit Ede schafte in 2019 maar liefst 35 van deze waterstofauto’s aan.
Japanse regering zag tot nu toe geen heil in elektrisch rijden
Van de autofabrikanten was Toyota altijd de grootste voorvechter van autorijden op waterstof. De autoproducent wilde tot voor kort zelfs helemaal niets weten van volledig elektrische auto’s en zinspeelde voortdurend op een toekomst voor waterstofauto's. Tot deze massaal gekocht zouden worden, zou Toyota kunnen volstaan met zijn hybrides, zo werd gedacht. Dat zijn auto’s waarin een elektromotor is gecombineerd met een benzinemotor en die eventueel met een stekker kunnen worden opgeladen.
Bij het enthousiasme van Toyota voor de waterstofauto heeft de afgelopen jaren ook het Japanse regeringsbeleid een rol gespeeld. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Nederlandse of Amerikaanse overheid, heeft Japan er erg weinig aan gedaan om elektrisch rijden te bevorderen. Zelfs in de hoofdstad Tokio zijn anno 2023 nauwelijks laadpalen te vinden. En als er al een laadpaal staat, dan levert die te weinig stroom om van de elektrische auto een succes te maken. Het Japanse stroomnetwerk loopt hopeloos achter bij dat van andere landen en dat leidt tot extreem lange oplaadtijden. Terwijl het Nederlandse stroomnet een spanning kent van 230 Volt, is dat in Japan een schamele 100 Volt. Een laadpaal werkt daar met slechts 6,7 kW, terwijl in Nederland 11 kW en vaak zelfs al 22 kW de standaard is.
Naast de Toyota Mirai is in Nederland op dit moment nog altijd één andere waterstofauto te koop: de 69.995 euro kostende Nexo van Hyundai. Dit Zuid-Koreaanse merk heeft nog niet aangegeven de verkoop van personenauto's te willen beëindigen. Maar zolang er al gesproken wordt over een toekomst voor waterstofauto’s blijkt altijd weer dat die alleen haalbaar is als meerdere fabrikanten meerdere modellen aanbieden én een flink aantal mensen erin willen rijden. Pas dan loont het om een landelijk dekkend netwerk van tankstations op te bouwen. Die kans lijkt met het jongste besluit van Toyota, jarenlang de grootste aanjager van het autorijden op waterstof, definitief verkeken.
PZC
0 reacties :
Een reactie posten