Voormalig kamervoorzitter haalt hard uit naar Vera Bergkamp: 'Ze is een blamage'

• donderdag 26 oktober 2023
  • Categorie: , ,
  • Voormalig Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib heeft in een brief aan de Tweede Kamer stevig uitgehaald naar D66'er Vera Bergkamp.

Redactie 26-10-2023

Volgens Arib is het handelen van Bergkamp een 'blamage'. Daarnaast zou Bergkamp lak hebben aan 'rechtsstatelijke fatsoensnormen'.

De brief, die in handen is van de Volkskrant, van Arib is bedoeld om de Tweede Kamer te overtuigen Bergkamp op het matje te roepen. Volgens de oud-Kamervoorzitter moet de Kamer voorkomen dat het onderzoek naar haar wordt gepubliceerd. Volgens Arib moet eerst de juridische strijd over het onderzoek worden beslecht voordat het onderzoek naar buiten komt. Echter wil Bergkamp dit niet, tot frustratie bij Arib.

'Uit zo’n houding spreekt louter feitelijk machtsvertoon, gebrek aan zorgvuldigheid en respect jegens de rechten en belangen van de ander en een gebrek aan het respect voor rechtstatelijke fatsoensnormen dat moet worden verwacht van de Staat, degene die de Tweede Kamer in rechte vertegenwoordigt', schrijft Arib.

Ze hoopt dan ook dat de Tweede Kamer haar steunt. 'Het zou de Tweede Kamer passen om aan dit handelen een halt toe te roepen en te voorkomen dat een onrechtmatige rapportage over het onrechtmatige onderzoek wordt uitgebracht en gepubliceerd voordat de rechter een oordeel heeft geveld.'

NieuwRechts