Voormalig EU-leider noemt Oekraïne 'volledig corrupt'

• vrijdag 6 oktober 2023
  • Jean-Claude Juncker, voormalig president van de Europese Commissie, vindt het een slecht idee als Oekraïne lid wordt van de EU. Hij zegt dat Oekraïne te corrupt is om deel te worden van de unie.

SERRE VERWEIJ 6-10-2023

'Iedereen die ook nog maar iets te maken heeft gehad met Oekraïne weet dat het een land is dat corrupt is op elk niveau van de samenleving', zegt hij in een interview met het Duitse blad Augsburger AllgemeineDe huidige Europese Commissie president Ursula von der Leyen is echter nog steeds positief over lidmaatschap voor Oekraïne in de nabije toekomst.

Oekraïne wordt al jaren bekritiseerd vanwege grootschalige corruptie. Driekwart van de bevolking ziet president Zelensky als mede verantwoordelijk voor het probleem. Juncker zegt dat ondanks de inspanningen die Oekraïne heeft geleverd, de problemen in het land nog steeds te groot zijn. 'Oekraïne heeft grootschalige interne hervormingen nodig', aldus Juncker.

De voormalige president vindt dat valse beloften richting de Oekraïners voor niemand goed zijn. Hij denkt dat aspirant lidmaatschap gepaard moet gaan met interne hervormingen. Ook zou een gekwalificeerde meerderheid van lidstaten nieuwe leden moeten goedkeuren.

Momenteel vergaderen EU-functionarissen in Granada over een eventuele uitbreiding van de Europese Unie. Ook demissionair Mark Rutte is hierbij aanwezig.

NieuwRechts