Verkiezingsprogramma Omtzigt: geen zonneparken op goede landbouwgrond

• woensdag 25 oktober 2023
  • Categorie: , ,
  • Er moeten geen zonneparken geïnstalleerd worden op goede landbouwgrond en natuurgronden. Dat schrijft Pieter Omtzigt in het verkiezingsprogramma van zijn politieke partij Nieuw Sociaal Contract.

Door Edwin van Gastel 25-10-2023

Het verkiezingsprogramma heeft de titel ‘Tijd voor herstel’, waarmee Omtzigt refereert aan de verschillende crises die Nederland gekend heeft, van de stikstofcrisis, tot de aardgascrisis en de wooncrisis. Eerste prioriteit van de nieuwe politie partij is het bestuur van Nederland te veranderen, te herstellen. ‘We focussen ons allereerst op de bestaanszekerheid, aanpak van de wooncrisis, we krijgen grip op alle vormen van migratie en we stoppen het doorgeschoten neoliberale marktdenken’, aldus de partij.

Energiezekerheid
    De energieparagraaf van het verkiezingsprogramma wordt geopend met de mededeling dat Nieuw Sociaal Contract zich committeet aan het Klimaatakkoord van Parijs om de economie klimaatneutraal te maken. ‘Met het oog hierop bouwen we onze afhankelijkheid van fossiele bronnen in een ambitieus maar verantwoord tempo af. Zon, wind, geothermie, groen gas, waterstof en kernenergie hebben de toekomst. De overheid dient de regie te voeren over de energietransitie ten behoeve van haar inwoners en ondernemers.’

Op daken
    In het verkiezingsprogramma is 1 alinea over de uitrol van zonne-energie te vinden. ‘We zijn tegen de aanleg van zonnevelden op goede landbouwgronden en in natuurgebieden en tegen grote windparken op land’, is te lezen in het programma. ‘Zonnepanelen kunnen het best op daken en langs infrastructuur worden opgesteld. Bij windturbines op land stellen we een heldere afstandsnorm. We steunen het vormen van lokale energiecoöperaties voor kleinschalige energieopwek in wijken, dorpen en op bedrijventerreinen.’