Van der Plas niet blij met Omtzigts partijprogramma: "Leest als een D66-paragraaf"

• donderdag 26 oktober 2023
  • Categorie: , ,
  •  Het kersverse partijprogramma van Pieter Omtzigt maakt de tongen los bij zijn politieke collega's.

Redactie 26-10-2023

Zo toont BBB-leider Caroline van der Plas zich bijzonder kritisch. Zij denkt dat Omtzigt de "boerenstem gaat kwijtraken", omdat zijn programma voor haar leest als een "D66-paragraaf".

Dinsdag was het dan zover: na maandenlang wachten presenteerde NSC-leider Pieter Omtzigt zijn verkiezingsprogramma. De oud-CDA'er wil onder meer de jaarlijkse instroom beperken tot 50.000 migranten, het stikstof- en klimaatfonds afschaffen, en de veestapel verkleinen. Lees hier meer.

Niet alle partijleiders zijn enthousiast over Omtzigts partijprogramma. Dit blijkt als Nieuwsuur een rondje langs de velden maakt. Zo wil GroenLinks-leider Jesse Klaver weten hoe Omtzigt al zijn voorstellen wil gaan betalen. D66'er Rob Jetten vindt het fout om een concreet cijfer te verbinden aan het inperken van de migratiestroom. Maar CDA-leider Henri Bontenbal zegt dat hij eerst nog het 100-pagina's tellende boekje moet lezen.

Ook BBB'er Caroline van der Plas toont zich bijzonder kritisch. "Ik denk dat hij de boerenstem gaat kwijtraken, en die van het platteland", zegt ze tegenover Nieuwsuur. "Wat ik ervan heb gelezen, is het een beetje een D66-paragraaf."

De BBB-leider noemt geen concrete voorstellen. Wel is aannemelijk dat ze weinig enthousiast zal zijn over Omtzigts plan om de veestapel in te perken. NSC wil af van het ministerie van Stikstof en de uitkoopregeling van piekbelasters, maar is wél voor het verkleinen van de veestapel. 'De omvang van e melkveestapel zal iets kleiner worden dan nu het geval is [...]. Voor intensieve varkens-, geiten-, kalver- en kippenhouderij zal minder ruimte zijn [...]', staat er te lezen in het partijprogramma van NSC.

De kritiek van Van der Plas mag opvallend heten. Lange tijd betuigde ze openlijk steun aan Omtzigt. Eerder dit jaar probeerde ze hem zelfs nog te strikken voor BBB, maar dit mislukte. De oud-CDA'er besloot daarentegen om zijn eigen partij op te richten.