Tweede Kamer roept Adema nogmaals op om tegen toelating glyfosaat te stemmen

• donderdag 12 oktober 2023
  • Categorie: , ,
  •  Hoewel minister Adema heeft gezegd een TweedeKamer-motie om tegen de verlenging van de toelating van glyfosaat te stemmen niet uit te voeren, stemde de Kamer in meerderheid voor een nieuwe motie, die de minister met klem vraagt om dat toch te doen.

Tekst: Wim van Gruisen 12-10-2023

De motie was in een ingelast debat gisteren ingediend door D66, GroenLinks en de PvdD. Die partijen hadden eerder nagedacht over een motie van wantrouwen tegen de minister. Een woedende Laura Bromet (GroenLinks) legde woensdagmiddag tegenover Agrio uit: „We hebben te maken met een demissionair minister die zich niks aantrekt van de Tweede Kamer. De Tweede Kamer is het hoogste orgaan en de minister staat in dienst hiervan. Het is een schoffering van de democratie.”

Motie van wantrouwen

Die motie van wantrouwen is er niet gekomen, de motie waarin de minister nogmaals met klem wordt verzocht om toch tegen de verlenging te stemmen, wel. Die motie wijst erop dat er aanwijzingen zijn (maar geen bewijs) dat glyfosaat Parkinson veroorzaakt, dat dat een verschrikkelijke ziekte is, en dat de EFSA daar niet op controleert.

Naast de drie indieners stemden onder meer ook de SP, Volt, Denk, de PvdA en de PVV voor de motie. Maar desondanks ziet het er niet naar uit dat de minister dat gaat doen, en dat hij zich zal onthouden van stemming; in het debat daarover had hij die motie ontraden.

Advies Ctgb volgen

Opmerkelijk genoeg stemde een meerderheid van de Kamer ook voor een motie die de regering opdroeg om bij beslissingen over de toelating van gewasbeschermingsmiddelen zich te laten leiden door 'de onafhankelijke en wetenschappelijke beoordeling van de toelatingsautoriteiten'. Die toelatingsautoriteiten, de EFSA en het Ctgb, hadden juist voor verlenging van glyfosaat geadviseerd.

Deze motie werd onder meer gesteund door de ChristenUnie, de VVD, het CDA, de BBB en - jawel - D66. De PVV had ook de hand opgestoken, maar Dion Graus zei later dat zijn partij toch tegen had gestemd. Maar zelfs zonder de PVV haalde ook deze motie een meerderheid.

Stemming in Scopaff

De stemming in de Scopaff zal morgen, vrijdag, plaatsvinden. Tjeerd de Groot vroeg, via de Kamervoorzitter, aan Adema om maandag met een Kamerbrief te komen die aangeeft hoe die stemming dan is verlopen.

Akkerwijzer.nl logo

In de EFSA zitten de bedrijven die deze rotzooi maken, bayer monsanto in dit geval. Corrupte nepclub. Laura Bromet moet haar domme schijnheilige linkse snuit houden, groenslinks gedoogd dit kabinet al een decennium, dat is al ruim 10 jaar lang schoffering van onze democratie.