Roep om verdubbeling aantal kassen op Agriport, maar gemeente Hollands Kroon trapt op de rem

• donderdag 5 oktober 2023
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon - MIDDENMEER Er is behoefte aan fors meer hectares glastuinbouw op Agriport, beweert GreenPort Noord-Holland Noord.

Lars van der Bel 4-10-2023

Zo’n 470 hectare aan kassen zou welkom zijn - een verdubbeling van hetgeen dat nu op Agriport staat - maar de gemeente Hollands Kroon heeft de buik vol van grootschalige ontwikkelingen in de Wieringermeer en trapt op de rem.

De behoefte is naar voren gekomen in een onderzoek dat adviesbureau Stec Groep afgelopen jaar in opdracht van GreenPort NHN en het Ontwikkelingsbedrijf NHN heeft uitgevoerd. Afgaande op de vraag naar glastuinbouwareaal voor groenten en fruit over de afgelopen 22 jaar zijn de onderzoekers tot de conclusie gekomen dat er tot 2035 behoefte zal zijn aan nog eens 470 hectare kassen, ’voornamelijk rondom Agriport’. Dat is grofweg een verdubbeling van het aantal hectare glastuinbouw dat Middenmeer op het moment kent.

Daarbij stellen de onderzoekers rekening te hebben gehouden met ’economische omstandigheden, trends en ontwikkelingen’, waaronder de energietransitie, vertical farming, robotisering en inflatie. Maar precies dat is waar de gemeente Hollands Kroon aan twijfelt.

Vervuiling

Al bij de opzet van het onderzoek gaf het college van burgemeester en wethouders te kennen ’een aantal essentiĆ«le punten’ graag meegenomen te zien worden in het onderzoek. „Zo was ons verzoek onder meer om aandacht te besteden aan landschappelijke effecten.”

Huisvesting voor arbeidsmigranten is waar op gewezen werd, net als op de ’energie- en grondstoffenkringloop’. Ook werd verzocht lichtvervuiling als thema mee te nemen en extra duiding te geven over de maatschappelijke meerwaarde van nog meer glastuinbouw.

Lees ook: ’We gaan collectief failliet’. Agriport zucht onder energieprijzen en vreest voor uittocht kwekers. ’We vallen terug op het welvaartsniveau van opa en oma’

Stec Group besloot anders en eerst de behoefte in kaart te brengen voordat zij in een vervolgonderzoek aandacht zouden besteden aan de door de gemeente gestelde vragen. Het is maar de vraag of dat vervolgonderzoek nodig is. Want nog los van gevolgen voor de omgeving rondom Agriport uit de gemeente nu al bedenkingen bij wat de schattingen vertellen.

Energieprijzen

Zo acht het college het onaannemelijk dat er zoveel behoefte aan kassen zal zijn. Daarbij wordt gewezen op een trend waarbij ondernemers in de glastuinbouw door stijgende energieprijzen en inflatie hun geluk in het buitenland gaan beproeven; een constatering die zij door vertegenwoordigers van de sector bevestigd hebben zien worden.

Ook stelt het college dat de trendlijn over de afgelopen 22 jaar de oprichting van Agriport omvat, een periode waarbij glastuinbouwers uit met name het Westland gefaciliteerd werden bij verplaatsing van hun bedrijfsactiviteiten, en dat dit niet representatief is voor de daadwerkelijke behoefte.

Lees ook: Twee procedures datacenters stilgelegd, college Hollands Kroon komt belofte na. ’We hebben gezegd: dit eindigt nu’

Contouren

Indachtig het coalitieakkoord, waarbij een pas op de plaats werd beloofd aangaande grootschalige ontwikkelingen in de Wieringermeer, stelt het college bovendien dat de prioriteiten elders liggen. „Ons inziens wordt in het rapport onvoldoende aandacht besteed aan de invloed van zo’n opgave op brede welvaart in het gebied, zoals de gevolgen van eventuele uitbreiding op het overig agrarisch complex. In de Wieringermeer is momenteel veel vraag naar ruimte voor uiteenlopende ontwikkelingen. Dit vereist dat we kiezen hoe we groei/ontwikkeling kunnen accommoderen naast andere (noodzakelijke) opgaven in het gebied voor energie, het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG), reguliere bedrijventerreinen en woningbouw. Conform het coalitieakkoord handhaven wij de bestaande contouren van Agriport en streven naar meervoudig ruimtegebruik op dat terrein. Dit doen we voor zowel de glastuinbouw als andere bedrijvigheid aldaar.”

Lees ook: Bedrijven uit hele provincie komen naar Agriport in Middenmeer. Eerste kopers kunnen begin volgend jaar terecht

Greenport

Greenport Noord-Holland Noord beslaat drie grote kassencomplexen, namelijk: AgriPort, Grootslag (bij Andijk) en Alton (Heerhugowaard). Aangezien de laatste twee gericht zijn op glastuinbouw voor snijbloemen wordt de behoefte aan tuinbouwareaal voor groenten en fruit voornamelijk toebedeeld aan AgriPort.

Noordhollands Dagblad