Partij Pieter Omtzigt pleit voor krimp veestapel: 'Zorgt voor onrust onder boeren'

• vrijdag 20 oktober 2023
  • Categorie: , , ,
  • Woensdagavond vond er een agrarisch verkiezingsdebat plaats georganiseerd door LTO Nederland.

Redactie 19-10-2023

Tijdens het debat werd duidelijk waar Nieuw Sociaal Contract (NSC), de partij van Pieter Omtzigt, voor staat als het gaat om agrarische kwesties. De partij wil af van het ministerie van Stokstof en de uitkoopregeling van piekbelasters, maar is wél voor het verkleinen van de veestapel. Maar hoe groot de verkleining moet zijn is nog niet duidelijk, ook omdat de partij nog geen verkiezingsprogramma heeft. Volgens BBB-leider Caroline van der Plas zorgt dit voor onrust bij boeren.

Tijdens het LTO-debat vertelde NSC-kandidaat Harm Holman hoe de partij van Omtzigt over agrarische kwesties denkt. De partij wil dat de stikstofwet zo snel mogelijk in de prullenbak verdwijnt. De partij vindt namelijk dat de rekenmethodes van de overheid nergens op slaan. "Daar zit een rekenmethode achter die tot heel rare keuzes leidt."

Wel pleit de partij voor een verkleining van de veestapel. "Als je kijkt naar hoeveel vee er nu is en wat de ruimte is, dan zul je moeten minderen." Of de partij van Omtzigt ze veestapel net als D66 wil halveren is nog niet duidelijk. NSC wil de veestapel 'afstemmen op de milieugebruiksruimte en de hoeveelheid grond die in Nederland beschikbaar is'.

BBB-leider Caroline van der Plas vindt de uitspraken van de NSC-kandidaat alleen maar verwarrend. Volgens haar geeft de partij van Omtzigt niet duidelijk weer waar de partij nu echt voor staat. 'NSC (Pieter Omtzigt) wil kleinere veestapel. Hoeveel, is niet bekend want er is nog geen verkiezingsprogramma. Zeker is wel dat deze uitspraak onrust geeft onder boeren', schrijft Van der Plas

NieuwRechts