Ondernemers desnoods naar rechter om Kooybrug open te houden. ’We voelen ons in de kou staan’

• donderdag 5 oktober 2023
  • Categorie: , ,
  • DEN HELDER Ondernemersverenigingen uit de Noordkop overwegen naar de rechter te stappen als de plannen om de Kooybrug maandenlang te sluiten voor onderhoud doorgaan.

Marten Visser 4-10-2023

Dat schrijven ze in een gezamenlijke brief aan minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Ze vragen de minister in te grijpen en er voor te zorgen dat de Kooybrug tijdens het onderhoudswerk toegankelijk blijft. ’Zet de kop niet op slot’, staat er boven de brief die ze op 2 oktober gezamenlijk stuurden aan Harbers. De brief is ondertekend door de voorzitters van de ondernemersverenigingen in Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel.

Zoals de ondernemers al eerder aangaven zijn ze verbolgen over de afsluiting en de manier waarop daarover wordt gecommuniceerd. ’Onze regio verdient beter dan deze eenzijdige handelswijze, waarin de belangen van het georganiseerde bedrijfsleven en haar werknemers lijken te worden vergeten. Wij voelen ons in de kou staan en ervaren een gebrek aan begrip voor de cruciale rol die onze regio speelt in het grotere geheel’, aldus de ondernemers.

Oplossingen

Ze verzoeken de minister ’met klem’ de maatregelen met betrekking tot de Kooybrug te heroverwegen. Harbers zou alternatieven moeten overwegen die er voor zorgen dat het verkeer tijdens de werkzaamheden gewoon de brug over kan. ’Wellicht door de werktijden uit te breiden of andere innovatieve oplossingen te overwegen, zoals door ons in een overleg met de projectleiding zijn voorgelegd als het faciliteren in een Park&Ride aan weerskanten van de Kooybrug.’

Lees ook: Ondernemers gedupeerd door de sluiting van de Kooybrug. ’Vierhonderd euro per week extra benzinekosten als ik moet omrijden’

Komen er geen maatregelen, dan bestaat de kans dat de rechter zich over de zaak moet buigen. ’Mocht er geen constructieve medewerking worden verleend aan ons verzoek, dan zijn wij genoodzaakt verdere stappen te overwegen. Het georganiseerde bedrijfsleven overweegt serieus een kort geding aan te spannen, om de belangen van onze regio te beschermen en aanpassingen af te dwingen, indien er bij de planning niet of onvoldoende met onze redelijke belangen alsnog rekening wordt gehouden.’

Bedreiging

Dat iedereen moet omrijden die van en naar de Afsluitdijk, Wieringen of de voormalige Wieringermeerpolder gaat is voor de ondernemers een schrikbeeld. ’Wij begrijpen de noodzaak van dergelijke werkzaamheden, maar de volledige afsluiting van de brug voor regulier wegverkeer – zonder adequaat alternatief – vormt een ernstige bedreiging voor zowel forenzen als bedrijven in onze regio. De Kooybrug is een essentiële ader in het verkeersnetwerk van de Noordkop.’dernemers desnoods naar rechter om Kooybrug open te houden. ’We voelen ons in de kou staan’

Noordhollands Dagblad

In een normaal functionerende Rechtstaat zouden de ondernemers een kans hebben, omdat het meer dan terecht is wat ze eisen. Echter, in Nederland met een politiek gekleurde Rechterlijke macht hebben ze geen enkele kans. De huidige D'66 rechters weten het bij een rechtszaak tegen een Overheid altijd zo te draaien dat de Overheid altijd wint.

ik snap niet dat er ook geen motoren over mogen als er wel brommers over kunnen. ik kom er elke maandag 2x overheen en voor mij zou het veel tijd schelen en niet zoveel moeite om dit met de motor te doen ipv de auto.

Het is tegenwoordig beleid van de Overheid om de automobilist te dwarsbomen. Zie de borden met werk in uitvoering terwijl er helemaal geen werk in uitvoering is. Op de snelweg bij een pechgeval op de vluchtstrook veroorzaken de Overheidsdwazen file vorming met tijden tot 3 kwartier en ga zo maar door. Nu de brug over het Noord Hollands Kanaal, wordt de brug helemaal gesloopt of kunnen ze deel voor deel onderhoud geven? Zo moeilijk is het allemaal niet maar voor Overheidsambtenaren is het een onoplosbaar vraagstuk die voor normale mensen zo op te lossen zijn.