Door Nick Pope.

De productie van elektrische voertuigen (EV) veroorzaakt miljardenverliezen voor de meeste Amerikaanse autofabrikanten, waarbij een aantal factoren tot hun rendabiliteitsgebrek leiden. De staking van de bij een vakbond aangesloten auto-arbeiders maakt de zaken nu nog erger.

Volgens talloze rapporten verliezen bedrijven als Rivian, Ford en General Motors (GM) momenteel geld op elke elektrische auto die ze verkopen. Ook de lancering van zijn elektrische voertuigen door Stellantis in 2024 zal niet break-even draaien. Rivian (een nieuwe aanbieder van e-trucks en e-SUV’s gevestigd in Michigan) heeft het ook enorm moeilijk, volgens een rapport in de Wall Street Journal, en de “Grote Drie” autofabrikanten worden geconfronteerd met de aanhoudende staking van de United Automobile Workers (UAW), wier eisen de kosten nog verder opdrijven.

De UAW probeert grote concessies af te dwingen, waarbij elektrische voertuigen een belangrijke oorzaak van arbeidsconflicten zijn. Vóór de staking verdiende de gemiddelde UAW-werknemer in Grass Lake, Michigan, volgens gegevens van ZipRecruiter ongeveer $45.000 per jaar. Volgens CBS News eist de UAW een salarisverhoging van 36% in de loop van een vierjarig contract, een jaarlijkse aanpassing van de kosten van levensonderhoud, herstel van de pensioenuitkeringen vóór de reddingsoperatie voor alle werknemers, betere bescherming om werkzekerheid te garanderen, een beperking van de inzet van uitzendkrachten en een werkweek van 32 uur.

EV’s spelen een cruciale rol in het arbeidsconflict, omdat de leiding van UAW vreest dat een toekomstige automarkt die gedomineerd wordt door minder arbeidsintensieve EV’s uiteindelijk de werknemers vertegenwoordigd door de vakbond zal benadelen, aldus ABC 27.

Als de Grote Drie aan alle eisen van de UAW voldoen, zou de gemiddelde prijs van elektrische voertuigen volgens Business Insider met maar liefst $ 5.000 kunnen stijgen. Volgens een analyse van Kelley Blue Book uit juli 2023 kost een gemiddeld elektrisch voertuig al ongeveer $ 53.500, vergeleken met de gemiddelde kosten van $ 48.334 voor benzinevoertuigen.

  • Ford maakt een verlies van ongeveer $32.000 op elke elektrische auto die in het tweede kwartaal van 2023 wordt geproduceerd, en het bedrijf verwacht dat zijn divisie voor elektrische voertuigen dit jaar alleen al $4,5 miljard zou kunnen verliezen.
  • Volgens de Associated Press zal General Motors tot 2025 met verlies draaien. Daarna hoopt het bedrijf ongeveer een miljoen elektrische voertuigen per jaar te produceren. Volgens Fox 59 suggereren de financiële rapporten over het derde kwartaal van het bedrijf echter dat het onwaarschijnlijk is dat het zijn EV-doelstellingen in de nabije toekomst zal halen.
  • Stellantis is niet van plan om vóór 2024 te beginnen met de verkoop van elektrische voertuigen in de Verenigde Staten. Hoewel er nog geen nauwkeurige en geloofwaardige schattingen zijn van hoeveel het bedrijf in eerste instantie zou kunnen verliezen op elk elektrisch voertuig dat van de lopende band rolt, waarschuwde Carlos Tavares, CEO van Stellantis, dat hogere productiekosten voor elektrische voertuigen de fabriek tot sluiting zouden kunnen dwingen. Volgens Reuters is dit het geval bij de fabriek in Belvidere, Illinois. “Als de markt krimpt, hebben we niet zoveel productieapparatuur nodig”, zei Carlos Tavares, CEO van Stellantis, in januari, volgens Reuters. “Er moeten impopulaire beslissingen worden genomen.”
  • Hoewel Rivian (op dit moment) niet te maken heeft met de gevolgen van de UAW-staking, verliest het volgens The Wall Street Journal ongeveer $33.000 voor elke elektrische pick-up van $80.000 die het verkoopt. Het bedrijf, oorspronkelijk opgericht in 2009, kreeg aanzienlijke belangstelling van investeerders voor zijn beursintroductie (IPO) in 2021. Maar de gemaakte kosten hebben ongeveer de helft van het opgehaalde geld tijdens de beursintroductie in iets minder dan twee jaar opgebruikt.
  • Tesla is samen met Elon Musks misschien wel de best gepositioneerde grote fabrikant van elektrische voertuigen op dit moment. Volgens Reuters maakte het bedrijf, dat geen vakbondspersoneel in dienst heeft, in het derde kwartaal van 2022 een gemiddelde winst van $15.653 op elke elektrische auto die het produceerde.

De regering-Biden erkent de initiële kosten voor EV-fabrikanten en consumenten en heeft miljarden dollars uitgegeven aan subsidies en agressief gereguleerde markten om het gemakkelijker te maken om EV’s te promoten.


Volgens het Witte Huis streeft president Joe Biden ernaar dat in 2030 50% van alle nieuwe verkochte voertuigen elektrische voertuigen zijn. De regering heeft 12 miljard dollar verstrekt om fabrikanten te helpen hun fabrieken om te bouwen voor de productie van elektrische voertuigen en nog eens 7,5 miljard dollar uit de Bipartisan Infrastructure Law om een ​​nationaal netwerk van laadstations te ontwikkelen tijdens de Inflation Reduction Act (IRA) zal 12,5 miljard dollar aan belastingkredieten opleveren om consumenten aan te moedigen volgens UtilityDive overstappen op elektrische voertuigen.

Rivian, Tesla, GM, Ford, UAW en het Witte Huis reageerden niet onmiddellijk op verzoeken om commentaar. Stellantis weigerde commentaar te geven.

Bron hier.