DEN HELDER - Ondernemers en bewoners in de Kop van Noord-Holland vrezen een verkeerschaos nu de Kooybrug bij Den Helder eind oktober voor langer dan een half jaar wordt afgesloten voor het verkeer.
GIJSBERT TERMAAT 19-10-2023
Tot en met mei 2024 gaat de belangrijke verbindingsschakel voor West-Friesland op slot, waardoor zeker een half uur omgereden moet worden op het toch al drukke onderliggende wegennet.
„Je moet er dan ook niet aan denken wat er gebeurt als op de enige omleidingsroute die er is een ongeluk gebeurt. Dan staat de hele boel hier stil”, vreest Peter-Paul Solkesz namens de ondernemersverenigingen van Den Helder, Schagen,Texel en Hollands Kroon. „We begrijpen echt wel dat de brug na tientallen jaren een onderhoudsbeurt nodig heeft, maar we zijn verbijsterd dat Rijkswaterstaat (RWS) zonder enig overleg of adequaat alternatief te bieden en gewoon tot renovatie van de ’levensader’ overgaat.”
„Want vergis je niet wat het kost om maandenlang zoveel extra reistijd en brandstof voor ons personeel kwijt te zijn. Dat loopt voor veel bedrijven in de tienduizenden euro’s. Geld dat wij nergens kunnen verhalen, want we worden gewoon voor een voldongen feit gesteld. Je denkt toch niet dat dit ook gebeurd zou zijn met een verkeersader richting Rotterdam, Den Haag of Amsterdam”, zegt directeur Pim Visser van het BluePortCentre in de haven van Den Helder.
Lange omweg
„De verse vis en garnalen bij ons gelost in Den Helder voor verwerking in de afslag in Den Oever moeten straks een lange omweg maken en voor de veiling is tijd essentieel. Maar ook voor een bedrijf dat grote tanks en silo’s bouwt, betekent het dat ze zeven maanden opgesloten zitten achter een geblokkeerde brug en hun productie ook niet normaal via het water kunnen afvoeren. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de binnenstad van Den Helder en toegang tot de haven - waar de Marine is gevestigd - en de duizenden bezoekers van Texel die via de Kooybrug rijden. We houden ons hart vast voor de komende maanden”, meent Solkesz.
Dagelijks maken zo’n 16.000 voertuigen gebruik van de dertig jaar oude Kooybrug. „Die moeten straks gebruik maken van omleidingsroute via de N9, N249 en N99 en het verkeer moet inderdaad rekening houden met extra reistijd van minimaal 30 minuten”, zegt Pieter Zoon van Rijkswaterstaat. „Op bepaalde tijden zal het daar extra druk zijn en zullen er files gaan ontstaan.”
Uitzonderingspositie
De werkzaamheden zijn grootschalig. „Op het moment dat bijvoorbeeld het asfalt en voegovergangen zijn verwijderd, kan de weg niet meer veilig opengesteld worden. Daarom kiest RWS voor afsluiting en hebben alleen nood- en hulpdiensten, openbaar vervoer en voetgangers en fietsers nog doorgang”, zegt Zoon. „De capaciteit tijdens de werkzaamheden is gering, daarom zal meer doorgang tot files leiden tot files, waardoor de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten niet meer geborgd is. Een uitzonderingspositie voor bedrijven bieden we dan ook niet.”
Inmiddels beraden de ondernemersverenigingen zich over stappen en denken er aan een kort geding aan te spannen. Solkesz: „Volgens ons kan als er niet gewerkt wordt aan de brug, zoals in het weekeinde en ’s nachts, gewoon door ons gereden worden om zo de economische schade toch nog te beperken.”
Telegraaf
1 reacties :
De Overheid, dus Rijks Waterstaat communiceert niet meer met burgers of middenstanders, daar staan ze ver boven. De meest bizarre maatregelen volgen elkaar in snel tempo op en het lijkt er op of ze de hele economie willen vernietigen. Bovendien kunnen we ook vraagtekens zetten bij alle commercials van de Overheid over zuinig met energie om springen als we dan weten dat ze mensen een half uur om laten rijden.
Een reactie posten