De eerste grote flater van Frans Timmermans

• Categorie: , , ,
  • Philip van Tijn: Het wordt een stevige verkiezingscampagne

2-10-2023

Ruim anderhalve maand voor de verkiezingen van 22 november belicht Philip van Tijn de opvallendste zaken uit de verkiezingscampagne. Het wachten is op Pieter Omtzigt die wordt geconfronteerd met stevige uitspraken uit het verleden. Frans Timmermans heeft zijn eerste grote flater intussen al begaan (over kernenergie) en Henri Bontenbal kan weleens gaan verrassen.

Als ik dit schrijf, is het 1 oktober. Nog 52 nachtjes slapen en we mogen naar de stembus. Je moet dan wel 18 jaar zijn, want de infantiele plannen om ook 16-jarigen kiesgerechtigd te maken, zijn tot dusver gestrand. Na 16 komt 14, 12… totdat iedere Nederlandse staatsburger meteen bij geboorte kiesgerechtigd is. Met het argument dat voor de pasgeborenen verkiezingen het belangrijkste zijn, omdat zij statistisch nog de meeste jaren voor de boeg hebben.

PHILIP VAN TIJN
    Philip van Tijn is bestuurder, toezichthouder en adviseur.
    Philip van Tijn

Maar goed, zover zijn we nog niet. De partijen hebben een prestatie geleverd door in korte tijd hun kandidatenlijsten en verkiezingsprogramma’s samen te stellen, terwijl zij het vizier hadden gericht op maart 2025. EW heeft veel hiervan gepubliceerd: het wachten is op een nauwgezette analyse, maar ook dan blijft papier geduldig. Vrijwel alle partijen hebben meer vrouwelijke dan mannelijke kandidaten. De ChristenUnie niet, maar daar zijn alle belangrijke functies in handen van vrouwen!

Nog twee opmerkelijke feiten: bij de VVD staat op plaatsen 1, 2 en 3 een vrouw, bij D66 daarentegen zijn van de vijf hoogstgeplaatsten vier man. Bovendien hebben de leden van deze politiek-correcte partij danig huisgehouden in de voorgestelde kandidatenlijst, en menige kandidaat met een migratie-achtergrond naar een lagere plaats verwezen, waardoor van de beoogde inclusiviteit niet veel overblijft. Mij interesseert het allemaal niet: ik ga ervan uit dat de besten bovenaan (moeten) staan, maar gender en (niet-politieke) kleur blijken voor menigeen van grote betekenis te zijn.

IS NEDERLAND EEN BANANENMONARCHIE OF HEBBEN WE EEN NEPPARLEMENT?

Ik taxeer dat we een naar Nederlandse maatstaven stevige campagne tegemoet gaan. De zeden zijn preutser geworden, maar de politieke zeden losser. Er worden dingen tegen en over politieke tegenstanders gezegd die vroeger ondenkbaar waren en dit wordt steeds meer als normaal beschouwd – behalve natuurlijk als Geert Wilders het zegt. En een paar partijen maken kans de grootste te worden, het is dringen.

Nieuweling Pieter Omtzigt (bijna het oudste Kamerlid in jaren, maar hij presenteert zich als the new kid on the block) weet behendig de indruk te wekken dat minder ruwe omgangsvormen tot zijn nieuwe politiek behoren, en ook: dicht bij de waarheid en consistentie blijven.

Eric Vrijsen heeft er recent in EW op gewezen dat Omtzigt een aantal uitspraken en meningen op zijn naam heeft die niet echt stroken met de positie van verstandige oudere staatsman die hij nu inneemt en die hem die geweldige cijfers in de peilingen oplevert. Maar zijn politieke tegenstanders zijn allang bezig die uitspraken te verzamelen en op het geëigende moment uit te serveren. Als voorbeeld noemt hij Omtzigts these ‘Nederland is een bananenmonarchie’.
    Toen ik daarover nadacht, zag ik eigenlijk geen wezenlijk verschil met Wilders’ ‘nepparlement’, waarvoor deze met grote regelmaat verbaal is gegeseld. Eens te meer een bewijs dat het minder belangrijk is wat wordt gezegd dan wie het zegt.

DEZE VERKIEZINGSCAMPAGNE KOMEN OUDE UITSPRAKEN WEER BOVEN WATER

Overigens geldt natuurlijk ook in algemene zin dat achter de schermen heel veel mensen bezig zijn om uitspraken van andersdenkende politici te verzamelen, waarmee deze op strategische momenten om de oren kunnen worden geslagen – en vervolgens jarenlang mee kunnen worden achtervolgd. En die uitspraken zullen niet liggen op terreinen als bestaanszekerheid of transparant bestuur of de wantrouwige burger. Mooie thema’s, maar al uitgekauwd voordat er een goede inhoudelijke discussie over heeft plaatsgevonden en verworden tot abstracte begrippen.

Nee, ik denk dat migratie en alles wat daarmee samenhangt toch wel hét punt wordt, ook al lijkt het nu niet zo. Er is tenslotte een kabinet op gevallen en bovendien zal er geen thema zijn dat in het dagelijks leven zo vaak opduikt. Net als de inflatie, de loon-prijsspiraal, de krimpflatie: ook dat is allemaal aan de orde van de dag. Na ‘Rotterdam‘ zou het thema ‘verwarde mensen en een veilige samenleving’ ook nog weleens hoge ogen kunnen gooien, maar bij dat thema liggen enerzijds absolute eensgezindheid en anderzijds de grenzen van de inclusieve samenleving in een debat op de loer.

HEEFT TIMMERMANS EERSTE GROTE FLATER BEGAAN DEZE VERKIEZINGSCAMPAGNE?

Maar vlak ook het thema energie, annex kernenergie niet uit. Op deze zelfde 1ste oktober is om 06.00 uur de gaskraan in Groningen dichtgedraaid. De installaties zijn nog niet ontmanteld; dat gebeurt over exact een jaar. De reden hoef ik niet uit te leggen: over geen onderwerp is zó veel gezegd en geschreven. En op geen gebied zijn zó veel stommiteiten begaan. Resultaat van dit alles: duizenden Groningers zullen nog jaren geduld moeten hebben voordat de letterlijke en figuurlijke brokstukken zijn opgeruimd. Maar óók zal er nog 450 miljard kuub in de grond blijven zitten en dat zou voldoende zijn voor de Nederlandse behoefte gedurende vijftien jaar.

En nu? Ons land volplempen door op elke vrije plek een horizonvervuilende en gehoorbeschadigende windmolen neer te zetten en de Noordzee tot in de eeuwigheid te verpesten? Of eindelijk werk maken van kernenergie?

Daarover heeft het orakel Frans Timmermans, milieulinkse hoop in bange dagen, dezer dagen gesproken. ‘Kernenergie is haalbaar noch betaalbaar,’ sprak hij en bovendien zal deze niet vóór 2045 een bijdrage (kunnen) leveren. Er is al meteen op gewezen dat alle studies uitwijzen dat al in 2035 twee kerncentrales kunnen werken. Als je nog tien jaar saboteert, ja, dan wordt het vanzelf 2045. En zo is het de afgelopen halve eeuw gegaan: de discussies waren eindeloos. Als we in 1980 of in 1990 of in 2000 die kerncentrales hadden gebouwd, waren ze nu al járen in bedrijf geweest.

Tekst gaat verder onder de tweet

Frans lijkt zijn eerste grote flater geslagen te hebben. Maar ja, zes talen spreken betekent nog niet dat je hier iets van snapt en zijn trouwe paladijn, natuurkundige en kernfysicus Diederik Samsom, is er even niet om hem bij te staan, want die moet zijn nieuwe baas Wopke inwerken en voorbereiden op zijn vuurdoop in het Europarlement. Zijn potentiële partner, D66-leider Rob Jetten, zei vrijwel op hetzelfde moment: ‘Nederland heeft niet de luxe om kernenergie uit te sluiten.’ Dat is een enorme stap voor de partij die vrijwel altijd mordicus tegen kernenergie was en waarvan kroonjuweel Hans Wijers als minister in 1997 de stekker uit de centrale in Dodewaard trok, die óók had kunnen worden gerenoveerd en vervolgens veilig energie had kunnen leveren.

HENRI BONTENBAL ZAL, ALS HIJ WINT, NIET OP TAFEL DANSEN!

Ik zag zojuist bij WNL Op Zondag de nieuwe CDA-leider Henri Bontenbal. Ook een natuurkundige trouwens, en dat kon je merken. Een meeslepend spreker is het niet, over elk woord is nagedacht en hij neemt niets voor zijn verantwoording dat niet aantoonbaar is.

Ik acht hem in staat de nodige zetels bij Omtzigt en Caroline ‘terug’ te halen en de winnaar van de verkiezingen te worden. Niet de grootste partij natuurlijk, maar wel het afwenden van de ondergang van het CDA met een fatsoenlijk zetelaantal. Niet spectaculair, wel betrouwbaar. En zonder de fratsen van zijn voorganger Balkenende, met uitspraken als ‘Fatsoen moet je doen’. Balkenende redde het CDA in 2002 en werd acht jaar premier.

Mocht Bontenbal (relatief) de verkiezingen winnen, dan voorspel ik één ding: hij zal niet op tafel dansen.

ELSEVIER