’Dat ding vlakbij moet worden stilgelegd’

• dinsdag 17 oktober 2023
  • Categorie: , ,

Hollands Kroon - Slootdorp Agrariërs fel gekant tegen windturbine

Jeannine Verhagen  17-10-2023

Bewoners van de Molenweg in Slootdorp zijn fel gekant tegen de verplaatsing van een windturbine van Windpark Wieringermeer. Ze ondervinden geluidsoverlast van de windmolen, verwachten schade aan hun perceel door de uitslag van de wieken boven hun land en ze vinden dat de procedure voor de verplaatsing niet goed is gevoerd.

Geluid, schade en procedure inzet van strijd Slootdorpers

Maandag was er een zaak bij de meervoudige kamer van de bestuursrechtbank in Haarlem tegen de gemeente Hollands Kroon. De eisers hebben meerdere juridische trajecten lopen tegen de komst van het windmolenpark.

Ze vinden dat er geen rekening wordt gehouden met hun belangen en dat ze steeds achter de feiten aanlopen. Het windpark is met 99 windturbines het grootste van Nederland.

„ASR (de eigenaar van de turbine, red.) walst maar door en wij moeten steeds procederen”, aldus boer Koedijk. „Dat ding moet worden stilgelegd en dan moet worden gekeken of die vergunning klopt”, zei hij over de gewraakte windturbine. Zijn vrouw liet weten dat de familie al twee jaar in de herrie en de overlast zit. „Maar die windturbine blijft in bedrijf. Wie beschermt onze belangen? De omgevingsdienst heeft nog niet eens naar deze windturbine gekeken! Ze vinden dat ook niet nodig.”

MER

Volgens het stel en hun advocaat De Lange zijn de procedures voor de verplaatsing van de windturbine niet goed gevoerd. Er had in hun optiek een Milieu Effect Rapportage (MER) moeten worden uitgevoerd en dat is niet gebeurd. De turbine is 5,7 meter verplaatst.

Maar volgens zowel de gemeente Hollands Kroon als de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord past het verplaatsen van de windturbine binnen de bouwvergunning die indertijd is afgeven. Op grond van jurisprudentie zou de verplaatsing kunnen.

De rechtbank doet over zes weken uitspraak.

Noordhollands Dagblad