ABP onder vuur om miljardenverlies door groen beleggen: 'Maak duidelijk wat de risico's zijn'

• donderdag 26 oktober 2023
  • ....en actief een groene beleggingsstrategie najagen.

ABP onder vuur om miljardenverlies door
    groen beleggen: 'Maak duidelijk wat
    de risico's zijn'

MARIT NUBÉ 26-10-2023

Steeds meer pensioenfondsen, zoals ABP, wagen zich aan duurzaam beleggen. Dit is niet zelden met een miljoenen- tot zelfs miljardenverlies tot gevolg in aandelen. VVD en PVV willen dit nu aanpakken door pensioenfondsen te dwingen om de financiële risico's van groen beleggen inzichtelijk te maken.

Steeds meer pensioenfondsen wagen zich aan duurzaam beleggen. Maar dit blijkt in de praktijk een boel problemen met zich mee te brengen. Dit kwam eerder dit jaar aan het licht bij ABP, het grootste pensioenfonds in Nederland. ABP is door VBDO vijfmaal bestempeld tot 'het duurzaamste pensioenfonds' van Nederland. Maar de nieuwe klimaatkoers blijkt een grote schaduwzijde te hebben: het is namelijk een financiële aderlating.

In 2021, hetzelfde jaar waarin GroenLinks-sentor Paul Rosenmöller aantrad als bestuurslid, kondigde ABP aan al zijn aandelen in fossiele bedrijven te zullen verkopen. Maar de gevolgen hiervan zijn financieel desastreus geweest. In het kader van verduurzaming 'verkocht ABP fossiele brandstofaandelen die in de tussentijd veel geld opgebracht zouden hebben en kocht het aandelen van banken die inmiddels failliet gaan', schrijft Chris Wiets. Hij stuurde een woedende lezersbrief in bij De Telegraaf.

Het verlies wordt inmiddels geschat op honderden miljoenen euro's aan Nederlands pensioengeld. Maar volgens oud-hoogleraar economie, Eduard Bomhoff, liggen de verliezen zelfs veel hoger. Hij spreekt bij Wynia's Week zelfs van '3 tot 7 miljard euro'.

PVV-Kamerlid Léon de Jong bespeurt dan ook een duidelijk verband: 'ABP is alleen maar bezig met linkse klimaatpolitiek. De invloed van de vreselijke Paul Rosenmöller kost pensioendeelnemers bakken met pensioengeld.'

Pensioenfondsen op matje geroepen
    Daarom willen Kamerleden Léon de Jong (PVV) en Bart Smals (VVD) nu dat deze pensioenfondsen op het matje worden geroepen. Dit doen zij door een motie in te dienen. Volgens hen is het namelijk de kerntaak van pensioenfondsen om rendement te maken voor hun deelnemers. Maar dit komt in het gedrang doordat de pensioenfondsen volgens De Jong en Smals in toenemende mate afstappen van passief beleggen en actief een groene beleggingsstrategie najagen.

Dankzij de verplichtstelling hebben pensioendeelnemers geen keuze bij welk pensioenfonds zij zich aansluiten, merken De Jong en Smals op. Maar dit is volgens hen erg cru, omdat pensioenfondsen volgens hen 'steeds vaker zonder zichtbaar draagvlak gecreëerd te hebben onder deelnemers zich politiek activistisch uitlaten'., waardoor de verplichtstelling onder druk wordt gezet.

Daarom hebben De Jong en Smals een duidelijk verzoek: verplicht de pensioenfondsen om inzichtelijk te maken welke financiële consequenties activistische beleggingskeuzes hebben op de beleggingsresultaten. Niet alleen de keuzes van de fondsen, maar ook van de deelnemers zelf.

Triodos Bank krijgt schadeclaim om groen beleggen
    De motie is ingediend op 11 oktober. Zover bekend, is er echter nog niet over gestemd. Het is onduidelijk wanneer de motie behandeld zal worden. Bovendien is het onduidelijk of erg eenzelfde motie komt voor banken.

De afgelopen jaren zag bijvoorbeeld de Triodos Bank, een bank die zich richt op duurzaam beleggen, een enorme waardedaling in zijn certificaten, tot 550 miljoen euro. Een deel van de gedupeerde certificaathouders houdt de bank nu verantwoordelijk voor het verlies. Daarom kondigde de groep recent een massale schadeclaim tegen de bank aan.

NieuwRechts