Westen bewandelt de verkeerde weg

• donderdag 21 september 2023
  • Geen kwestie van loyaliteit

Westen bewandelt de verkeerde weg

Vanzelfsprekend zal ik hier – in zekere zin op het neutrale terrein van de VN – ook mijn Russische collega ontmoeten.” Dat zei de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken, Péter Szijjártó, toen hij maandag bij de Algemene Vergadering van de VN in New York aankwam.

De Hongaar bekritiseerde de houding van de EU om de Russen uit elke dialoog uit te sluiten. “Ik denk dat dit de verkeerde weg is, want de VN werd niet opgericht om alleen maar gelijkgezinden rondom zich te scharen. Daarvoor zijn er organisaties zoals de NAVO en de EU.” Bij de VN echter zouden zelfs oorlogspartijen de dialoog kunnen zoeken, die zo belangrijk zou zijn om vrede in de Oekraïne te scheppen.

Kroatië begreep verzoek verkeerd

De minister van Buitenlandse Zaken herinnerde er opnieuw aan dat Hongarije ’s energievoorziening vanwege de onvoldoende infrastructuur het niet zonder Russische bronnen kan stellen. Als de Druzba-pijpleiding via de Oekraïne geblokkeerd zou worden, zou Kroatië Hongarije en Slowakije niet voldoende kunnen voorzien.

“We hebben Kroatië verzocht om de transportcapaciteiten uit te breiden, in plaats daarvan heeft men ons de transportkosten verhoogd”, beklaagde Szijjártó. Het zouden fysische gegevenheden zijn die Hongarije ertoe zouden nopen een “normale” samenwerking met Rusland in stand te houden.

Geen kwestie van loyaliteit

Afgelopen weekend had Szijjártó nog media-aanvallen afgewezen die Hongarije beschuldigen van een ontbrekende loyaliteit tegenover de EU in de Oekraïne-oorlog. Hij ziet in principe twee oorzaken voor de constante aanvallen tegen zijn land: de in Brussel dominerende linkse mainstream en de inspanning voor een EU-superstaat – beide tendensen stuiten op het verzet van Hongarije.

“Wij denken dat een superstaat zonder behoud van de nationale eigenheden niet de juiste weg is. Wij vinden dat, om de EU weer sterk te maken, de lidstaten versterkt moeten worden.” Daartoe zouden ze aan hun overgeleverde erfgoed, religie en historie moeten kunnen vasthouden – dit alles zou de linkse mainstream echter liever vandaag dan morgen overboord gooien.

Bron:
    budapester.hu
    Door: Rainer Ackermann

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)