Omtzigt wil geen sanering van Ongehoord Nederland door politiek

• zaterdag 30 september 2023
  • Categorie: , ,
  •  Momenteel hangt Ongehoord Nederland een sanering uit de NPO boven het hoofd.

MARIT NUBÉ 30-9-2023

Staatssecretaris Gunay Ulsu (D66) mag over het lot van de omroep beslissen. Maar als het aan Pieter Omtzigt is, wordt dit op een andere manier geregeld. Hij vindt het ongepast dat de politiek mag beslissen of een omroep wel of niet bij de NPO mag blijven.

"Ik vind het heel lastig dat wij als politici vertellen welk kanaal wel en niet moet blijven", vertelt hij voor de camera van Ongehoord Nieuws. "Want als ik daar als politicus over zou gaan, als ik zou zeggen: 'Die is aardig voor mij, die moet blijven; en die is niet aardig, dus die moet niet blijven', dan kom je best wel in een nare situatie terecht."

Omtzigts voorstel ligt in lijn met het advies van Adviescollege Publieke Omroep. Deze week stelde het Adviescollege voor om voortaan een onafhankelijke autoriteit te laten oordelen over het toe- en uittreden van omroepen uit het bestel. Momenteel moet de kabinet dit nog doen, zoals momenteel staatssecretaris Gunay Uslu over Ongehoord Nederland. Sinds dit voorjaar ligt er bij haar een verzoek op tafel om Ongehoord Nederland (ON!) van de buis te halen. Het verzoek is ingediend door de NPO.

Volgens de NPO is het verzoek onvermijdelijk. Er zou alles aan gedaan zijn om het gesprek aan te gaan met ON! over de werkwijze, beweert de NPO, maar de omroep zou zich niet constructief opstellen. Omroepbaas Arnold Karskens meent daarentegen dat de persvrijheid in het geding zou zijn.

Wat Uslu zal beslissen, blijft vooralsnog onduidelijk. Wel werd eerder deze maand bekend dat Ongehoord Nederland een kortgeding aanspant tegen de NPO om de mogelijke sanering. Advocaat Hakan Külcü kondigde dit aan in het tv-programma Ongehoord Nieuws. Volgens Külcü gaat de NPO "haar boekje te buiten" en moet de mogelijke sanering van ON! definitief van tafel.

Laatste stuiptrekkingen van NPO als je het mij vraagt. Die club bestaat alleen nog maar omdat de zenders gratis zijn en standaard op 1-2-3 worden geïnstalleerd. Zou je een media wet hebben als in Spanje, waar voorkeur posities verboden zijn voor zender volgorde, dan had die club al lang niet meer bestaan.

Diep treurig dat een man als Norbert Schotte dergelijk commentaar levert.
    Deze man hoort niet in een democratie thuis, die hoort bij mensen als Lenin, Mao, Pol Pot en nog meer van die duivels thuis.