Kamer spreekt uit dat cashgeld altijd wettig betaalmiddel blijft

• vrijdag 29 september 2023
  • alleen CDA, Volt en lid Gündoğan zijn tegen.

Kamer spreekt uit dat cashgeld altijd wettig betaalmiddel blijft

MARIT NUBÉ 29-9-2023

Bijna de voltallige Tweede Kamer wil dat cashgeld te allen tijde een wettig betaalmiddel blijft. Maar liefst 133 van de 150 Kamerleden zijn voor een motie van rechtse fracties.

De motie werd ingediend door BVNL, BBB, SGP, JA21 en PVV. Volgens de fracties is het broodnodig dat Nederlanders ook in de toekomst gegarandeerd kunnen blijven betalen met contant geld. Daar zijn bijna alle Kamerleden het mee eens: alleen CDA, Volt en lid Gündoğan zijn tegen.

De Tweede Kamer is niet de eerste die zich hierover uitspreekt. Vorige maand beloofde de Oostenrijkse bondskanselier dat onder zijn leiding contant geld gewoon zal blijven bestaan in de samenleving. Volgens hem is het belangrijk dat mensen zelf kunnen bepalen hoe ze betalen. Ook premier Giorgia Meloni heeft maatregelen aangekondigd die het gebruik van contant geld moeten gaan stimuleren.

Zorgen om terugdringing cash
    In Nederland maken meerdere politieke partijen zich zorgen om de afnemende mogelijkheden om met contant geld te betalen. In december diende BVNL een motie in om contant geld als wettelijk betaalmiddel te houden. SP en PVV willen dat er bij winkels een acceptatieplicht voor contant geld wordt ingevoerd. Kamerlid Pieter Omtzigt verklaarde eveneens geen voorstander te zijn van de afschaffing van contant geld.

Sinds vorig jaar nam het aantal opnames van contant geld in Nederland met maar liefst 8 procent toe. Dit was een opvallende trendbreuk met voorgaande jaren. Negen op de tien Nederlanders wil dat cashgeld niet wordt afgeschaft, blijkt uit onderzoek van Bank.nl.

Daarentegen zijn er ook voorstanders van de afschaffing van contant geld. Sinds 2012 bestaat er een wereldwijd samenwerkingsverband, Better Than Cash Alliance, die zich actief inzet voor de transitie naar digitaal geld. Onder meer Unilever, Coca Cola en H&M zijn aangesloten bij de alliantie.

NieuwRechts