Aardopwarming?: 4000 jaar oude jachtwapens in Noorse gletsjers ontdekt

• donderdag 21 september 2023
  • Categorie:
  •  Oeroude houten wapens in het ijs

Aardopwarming?: 4000 jaar oude jachtwapens in Noorse gletsjers ontdekt

(Vertaling: E.J. Bron)

In het hoge noorden ontdekten archeologen van de groep “Secrets of the Ice” een duizenden jaren oude pijl en een speer. Smeltend ijs op de berg Lauvhøe legde de schatten in augustus vrij.

Klimaatonderzoekers beweren dat het lange tijd niet zo warm zou zijn geweest als nu. Juli 2023 zou zelfs de “heetste sinds 120.000 jaar” zijn. Is dat zo? Nee, want in de Alpen worden steeds opnieuw boomstammen en sporen van vestiging gevonden, die na meerdere duizenden jaren onder de gletsjers tevoorschijn komen. Ze laten zien dat het sinds de uitbreiding van de landbouw ongeveer 12.000 jaar geleden lange tijd duidelijk warmer was dan nu, en dat de boomgrens in het hooggebergte wezenlijk hoger lag.

Noorse Alpen

Na Zwitserland en Oostenrijk heeft Noorwegen de hoogste bergen van Europa – hier werd zelfs het skiën uitgevonden. Het tot 2,5 km hoge gebergte Jotunheimen, waar de Lauvhøe zich bevindt, was bij de onderzoekers al bekend als vindplaats van ingevroren wapens van hout. Daar werden al 4000 voorwerpen op 66 vindplaatsen ontdekt.

De ijsdetectives vonden echter tot nu toe alleen maar menselijke voorwerpen uit de Oudheid of de middeleeuwen. De oeroude pijl uit de tijd van de Indo-Germaanse immigratie is daarom een sensatie. Welk volk heeft hem gefabriceerd? De in dezelfde regio gevonden speer met een scherpe punt van schelpmarmer is weliswaar “maar” ongeveer 3300 jaar oud, werd echter waarschijnlijk ook niet door Noord-Germanen gemaakt, die iets later naar Scandinavië kwamen.

Oeroude houten wapens in het ijs

De onderzoekers vermoeden dat de pijl 4000 jaar geleden op rendieren werd afgeschoten, die zich in de zomer op de vlucht voor muggen aan de rand van het bergijs ophielden. De pijl miste waarschijnlijk en kwam in het ijs terecht, waar hij na het afnemen van de warmtefase duurzaam werd geconserveerd.

Smelten de gletsjers vanwege de aardopwarming?

Een klimaatactivist kan nu beweren dat het blootleggen van de houten wapens er een teken voor zou zijn dat de gletsjers nu definitief weg smelten. Volstrekt niet: het kan heel goed zijn dat de pijl en de speer in de Romeinse warmteperiode rondom de geboorte van Christus of in de warme middeleeuwen rondom 1200 al eens bloot lagen. Omdat we sinds 1850 een natuurlijke warmtefase hebben, is er nu weer minder ijs in de hogere regionen. De beweringen dat wereldwijd alle gletsjers zouden smelten, zijn echter fout: in het “gletsjer nationale park” van de VS en Canada, of op Groenland, groeien de gletsjers alweer. In het Amerikaanse nationale park was dit feit zelfs bijzonder pijnlijk, omdat het beheer jarenlang borden met paniekmeldingen over het verlies van de gletsjers opstelde. Toen men merkte dat het tegendeel het geval is, liet men de borden discreet verwijderen.

Bron:
    auf1.info

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)