Wilders in de bres voor Omtzigt: 'Pechtold en Kamp zijn losers'

• dinsdag 15 augustus 2023
  • Categorie: , ,
  •  Zowel Henk Kamp (VVD) als Alexander Pechtold (D66) hebben in de voorbije dagen hun kritiek op Pieter Omtzigt toegelicht bij NPO-radioprogramma's.

MARIT NUBÉ 15-8-2023

Maar hiervan wil PVV-leider Geert Wilders niets weten. 'Wie interesseert ook maar iets wat die twee vinden? Waarom nodigt de staatsomroep deze losers uit?' tiert hij op sociale media.

Vorige week verraste VVD-prominent Henk Kamp vriend en vijand door de aanval te openen op Pieter Omtzigt. Volgens Kamp heeft Omtzigt nooit zulke "verantwoordelijkheid" genomen.

"Pieter Omtzigt heeft twee kanten. Eén kant is die van het degelijke Kamerlid dat betrouwbaarheid uitstraalt en die kritisch is, maar aan de andere kant heeft hij nooit verantwoordelijkheid genomen door bijvoorbeeld plaats te nemen in het kabinet", vertelde hij bij het WNL-programma Haagse Lobby.

Momenteel werkt Omtzigt achter de schermen aan de opbouw van een eigen partij. Maar Kamp vraagt vroeg ten zeerste af of Omtzigt wel een eigen partij kan leiden. "Hij raakte al in een burn-out van fractiewerk", zei hij. "Ik kan me dus moeilijk voorstellen dat hij aan een eigen partij begint."

Ook Pechtold heeft kritiek
    Al snel kreeg Kamp bakken kritiek over zich heen vanwege zijn aanval. Maar voormalig D66-leider Alexander Pechtold staat eigenlijk wel sympathiek tegenover Kamps stellingname. Bij het WNL-pogramma Sven op 1 zegt Pechtold de ophef niet te begrijpen.

"Ik zag vorige week dat oud-collega Henk Kamp uitspraken deed en dat iedereen over hem viel", vertelt hij. "Henk Kamp zei: Pieter Omtzigt is uitstekend in het aanwijzen waar problemen zitten, maar hij lost ze zelf niet op. Misschien dat Kamp het wat ongelukkig formuleerde, maar ik ben het voor een groot deel wel met hem eens."

'Laat ze lekker tuinieren'
    Nu is PVV-leider Geert Wilders er klaar mee. Hij begrijpt niet waarom Kamp en Pechtold zo uitgebreid hun kritiek mogen toelichten op Pieter Omtzigt, laat hij weten op sociale media. Daarom besluit Wilders er wat van te zeggen.

'Nou wat een wereldnieuws zeg! Alexander Penthouse is het eens met Gekke Henkie. Wie interesseert ook maar iets wat die twee vinden? Waarom nodigt de staatsomroep deze losers uit? Laat ze lekker tuinieren of zo', reageert hij geïrriteerd.