Waarom de elektrische auto in Australië niet meer 'zero emission' genoemd mag worden

Datum:
  • donderdag 10 augustus 2023
  • in
  • Categorie: ,
  •  De Australische consumentenwaakhond heeft een waarschuwing gegeven aan autofabrikanten die dubieuze beweringen doen over elektrische auto’s.


    Romy de Weert 9-8-2023


     ‘Zero emission’ is een term die niet meer genoemd mag worden. Het zou de indruk wekken dat auto’s door de hele levenscyclus namelijk niks uitstoten, en dat klopt niet.

    De Australian Consumer and Competition Commission (ACCC) heeft besloten dat de term ‘zero emission’ voor elektrische auto's gezien kan worden als misleidende reclame. Ook elektrische voertuigen hebben namelijk stroom nodig, en in Australië komt die stroom vaak van kolencentrales. Alles behalve duurzaam dus.

    Greenwashing

    Het is een van de vele regels die zijn opgesteld voor het Australische bedrijfsleven. In een nieuwe ontwerprichtlijn wordt beschreven hoe bedrijven hun milieu- en duurzaamheidsclaims onder de Australische consumentenwetgeving moeten communiceren.

    Zo moeten de claims voor elektrische auto's worden aangepast, ziet het ACCC. "Hoewel het waar is dat het voertuig tijdens het rijden geen uitstoot produceert, bestaat het risico dat deze bewering de indruk wekt dat het voertuig gedurende zijn hele levenscyclus geen uitstoot produceert en consumenten misleidt", schrijft het ACCC. "Het bedrijf zou in plaats daarvan kunnen zeggen dat de voertuigen nul uitlaatemissies tijdens het rijden veroorzaken."

    De nieuwe richtlijn moet ervoor zorgen dat bedrijven minder gaan greenwashen. "Een groeiend aantal bedrijven maakt milieuclaims over hun producten, diensten en activiteiten. Veel consumenten beschouwen milieuclaims als een belangrijke factor bij het kiezen van wat ze willen kopen, maar kunnen de claims moeilijk verifiëren", aldus de waakhond.

    Opmerkelijk

    Het land lijkt onder de nieuwe Albanese-regering, die eind 2022 aantrad, een ommezwaai te hebben gemaakt op het gebied van klimaat. Waar een conservatieve overheid tot vorig jaar klimaatverandering ontkende, maakt premier Anthony Albanese zich hard voor een beter klimaatbeleid.

    Minder greenwashing door het bedrijfsleven hoort daarbij. Hoewel elektrische auto's duurzamer lijken dan benzineauto's, ligt dat in Australië net wat anders dan in Nederland. Het land draait namelijk nog grotendeels op steenkool. Zo zou meer dan 70 procent van de elektriciteit afkomstig zijn van kolencentrales. Een elektrische auto met 'zero emissions' is dan ook lastig goed te praten.

    In Nederland houdt de Autoriteit Consument en Markt de duurzaamheidsclaims van bedrijven in de gaten. Ook de Europese Commissie maakt zich hard tegen greenwashing van bedrijven. Dit voorjaar verscheen de Directive on Green Claims, een wetvoorstel dat bedrijven in de Europese Unie verplicht om hun duurzaamheidsclaims hard te maken. Dat autofabrikanten in Europa hun claims rondom elektrische auto's moeten afzwakken, is onwaarschijnlijk. In Nederland is zo'n 40 procent van de stroomproductie hernieuwbaar.

    CHANGE INC.




     





    0 reacties :

    Een reactie posten