Nu ook Zwitserland: de strijd om de neutraliteit is begonnen

• maandag 7 augustus 2023
  • Categorie: , ,

Ook in Zwitserland begint nu het neutraliteitsdebat op snelheid te komen.

Nu ook Zwitserland: de strijd om de neutraliteit is begonnen

(Vertaling: E.J. Bron)

Ook in Zwitserland begint nu het neutraliteitsdebat op snelheid te komen. Uitgerekend op 1 augustus, de Zwitserse nationale feestdag, maakte de voorzitter van de links-liberale “Operation Libero”, Sanija Ameti, zich sterk voor een einde van de Zwitserse neutraliteit. Zwitserland “moet handelen wanneer het bedreigd wordt. Het moet kunnen beslissen aan welke kant het staat, aan die van de internationale orde of aan die van een kleptocratisch imperium”, schrijft ze met het oog op Rusland in een gastbijdrage voor de krant “Blick”.

Sanija Ameti heeft in het verleden al meerdere liberale en gedecideerd pro-Europese referendumcampagnes georganiseerd. Haar huidige initiatief is gericht tegen het neutraliteitsreferendum van de rechts-conservatieve Zwitserse Volkspartij (SVP), dat komend jaar verwacht wordt. De SVP wil – net zoals de FPÖ in Oostenrijk – d.m.v. een wetswijziging de strikte neutraliteit van Zwitserland vastleggen.

De langjarige SVP-chef Christoph Blocher ziet de Zwitserse neutraliteit door talrijke bilaterale akkoorden met de EU en andere internationale organisaties in feite al uitgehold. Bijzonder acuut wordt de neutraliteitskwestie echter met het oog op de Oekraïne-oorlog. Weliswaar kon het parlement in Berlijn tot nu toe nog geen wapenleveringen aan de Oekraïne doordrukken en wees ook het Duitse verzoek af om munitie voor het gemechaniseerde en gepantserde luchtdoelgeschut “Geopard”, die zich in Zwitserse arsenalen bevindt, voor de Oekraïne vrij te geven. Anderzijds draagt Bern de westerse sancties tegen Rusland mee – in de ogen van de SVP een duidelijke schending van de traditionele buitenlands-politieke neutraliteit van het land.

“Door het overnemen van de economische sancties – tegen Rusland – werd ons land oorlogspartij. En dat ook nog tegen een atoommacht!”, argumenteert Blocher eveneens in een gastbijdrage voor de “Blick”. Maar de neutraliteit zou alleen maar geloofwaardig zijn wanneer ze altijd zou gelden, en niet alleen “van geval tot geval”. “Het Zwitserse volk hangt aan de neutraliteit – niet in de laatste plaats, opdat Zwitserland niet in conflicten en oorlogen wordt getrokken. Voor de terugkeer van de bestaande, eeuwig durende, bewapende en omvattende neutraliteit loopt nu de handtekeningenverzameling voor het neutraliteitsreferendum. Dit beschermt ons tegen oorlogen en staat ons neutrale hulpleveringen in de hele wereld toe. Dat is uitermate actueel”, schrijft Blocher.

Met zijn standpunt staat hij niet alleen in de Zwitserse politieke scene. Ook de voormalige Zwitserse minister van Buitenlandse Zaken, Calmy-Rey, bekritiseert dat de huidige minister van Defensie, Viola Amherd, een toenadering tot de NAVO tot “verklaard doel” zou hebben, zoals de deelname van Zwitserland aan het Europese luchtdefensie initiatief “Sky Shield” zou aantonen. De voormalige minister wordt nog duidelijker en bekritiseert dat verdere stappen in deze richting “ons lot aan de NAVO zou binden en automatisch het verlies van onze neutraliteit tot gevolg zouden hebben”.

In het naburige Oostenrijk heeft zich – eveneens tegen de achtergrond van de Oekraïne-oorlog – in de afgelopen maanden vooral de FPÖ sterk gemaakt voor het behoud van de neutraliteit. Ook in Oostenrijk bestaan bij de gevestigde partijen sterke tendensen om de in de Oostenrijkse grondwet vastgelegde neutraliteit stilzwijgend te ontduiken en in feite buiten werking te stellen.

Bron:
    zuerst.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)