Arib onthult stiekeme machthebbers in Tweede Kamer: topambtenaren

• zaterdag 19 augustus 2023
  • Categorie: , ,
  •  Elke paar jaar worden er nieuwe volksvertegenwoordigers verkozen in de Tweede Kamer.

MARIT NUBÉ 19-8-2023

Maar volgens oud-Kamervoorzitter Khadija Arib (PvdA) hebben zij niet de volledige macht op het Binnenhof. Achter de schermen hebben topambtenaren namelijk "invloed op het parlementaire proces", vertelt ze bij Zomergasten.

In de drie uur durende aflevering van het VPRO-programma Zomergasten blikt Khadija Arib (PvdA) terug op haar tijd als Kamervoorzitter. Zo vertelt ze dat ze PVV-Kamerleden niet anders behandelt dan linkse ambtsgenoten, en dat Bergkamp haar voor haar gevoel "voor een bus" heeft gegooid

Ook wijdt ze uit over het parlementaire proces in Den Haag. Arib vertelt dat niets is wat het lijkt: de Kamerleden hebben lang niet alle touwtjes in handen.

"Topambtenaren claimen machtsposities", zegt Arib. "Het is een ongecontroleerde macht. Politici kunnen worden afgerekend op wat ze wel en niet doen, maar topambtenaren niet."

Ondertussen hebben topambtenaeren wel "heel veel invloed achter de schermen, beïnvloeden ze eigenlijk het parlementair proces en hebben ze contacten met departementen en ministers", aldus Arib.

De PvdA'er vervolgt: "Ik heb er altijd voor gewaarschuwd dat het parlement onafhankelijk is, dat openheid de norm is, en over zichzelf gaat. Volksvertegenwoordigers bepalen wanneer ze wel en niet een debat of enquête doen. Dat gebeurt niet via topambtenaren die met elkaar gaan lunchen en hun eigen netwerken hebben. Daar heb ik mij wel tegen verzet."