Arib haalt uit naar Bergkamp (D66): "Ben voor een trein gegooid"

• maandag 7 augustus 2023
  • Categorie: , ,
  • Voormalig Kamervoorzitter Khadija Arib heeft bij Zomergasten stevige kritiek geuit op D66-Kamervoorzitter Vera Bergkamp.

BART REIJMERINK 7-8-2023

Volgens Arib heeft Bergkamp haar voor een "bus gegooid" en is Bergkamp een heksenjacht tegen de PvdA'er gestart.

Arib was te gast bij Zomergasten waar ze haar kijk gaf op het "circus" rondom haar rol als Kamervoorzitter. Het huidige presidium heeft twee anonieme brieven ontvangen waarin Arib beticht wordt van ongewenst en grensoverschrijdend gedrag. Zo zou Arib onder meer een onveilige werksfeer hebben gecreëerd.

Bij Zomergasten stelt ze dat Bergkamp bewust een aanval op haar als persoon leidt. "Bergkamp had geen bevoegdheid dit onderzoek zo te starten." Ook vertelt Arib dat ze na een jaar nog steeds niet weet "wat de precieze beschuldigingen inhouden." Ze vertelt tegen interviewer Theo Maassen dat er bepaalde documenten zijn die ze graag wil hebben.

Arib denkt op dit moment nog niet aan politieke terugkeer. Wel vertelt ze nog lid te zijn van de PvdA: "Veel leden dragen die partij. Ik heb veel steun gehad van de leden en uit loyaliteit naar hen ben ik nog lid."

Onderzoek Arib rammelt aan alle kanten: recherchebureau schendt eigen regels
    Het recherchebureau Hoffmann volgt niet haar eigen regels terwijl het onderzoek doet naar voormalig Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib (PvdA). Follow The Money (FTM) zegt dat uit onderzoek blijkt dat Hoffmann haar eigen onderzoeksprotocol voor ongewenst gedrag op de werkvloer en de gedragscode voor particuliere onderzoeksbureaus negeert. De ex-Kamervoorzitter wordt onderzocht vanwege anonieme beschuldigingen van (ex)ambtenaren over intimiderend gedrag. FTM had eerder al onthuld dat het onderzoek niet daadwerkelijk onafhankelijk en zelfs onzorgvuldig was. Meerdere experts bekritiseren het onderzoek.

Het onderzoek naar Arib werd eind september 2022 door het Presidium van de Tweede Kamer goedgekeurd onder de nieuwe Kamervoorzitter Vera Bergkamp (D66). Er was vooraf niet gesproken met Arib door het bestuur van de Kamer. Arib werd pas bekend met het onderzoek door de media. Arib sprak van een 'politieke afrekening' door Bergkamp.
    Omdat Hoffmann vaker onderzoek doet naar ongewenst gedrag op de werkvloer heeft het bureau het ‘Onderzoeksprotocol voor onderzoeken naar ongewenst gedrag op de werkvloer’ ontwikkeld. FollowTheMoney wist dit in bezit te krijgen. Beklaagden horen ook het protocol te krijgen.

Het recht op hoor en wederhoor van Arib blijkt te worden geschonden. Arib kreeg maandenlang geen inzage in de anonieme klachten die hadden geleid tot het onderzoek en ze ontving niet eens het onderzoeksprotocol terwijl ze hier dus wel recht op had. Pas nadat haar advocaat ingreep was het bureau bereid om Arib inzage in de documenten te geven. Dit moest echter strikt vertrouwelijk zijn. FTM zegt dat ze het protocol niet van Arib hebben gekregen en dat ze niet zeker kunnen weten of deze versie daadwerkelijk gebruikt wordt bij het onderzoek naar Arib.

NieuwRechts

Arib weet nu wat het is om tegen corrupte politici aan te lopen waar ook veel andere Rechtse politici tegen aan gelopen zijn. Alleen heeft zij de mazzel dat ze van allochtone afkomst is waardoor ze een deel van de media nog op haar hand heeft.