Wilders onthult 'vals' spelletje D66 rondom vertrek Rutte: 'Hij smeekte me om motie van wantrouwen'

• zondag 23 juli 2023
  • Tijdens een fikse Twitterruzie tussen D66-fractievoorzitter Jan Paternotte en PVV-leider Geert Wilders klapte die laatste uit de school over vieze politieke spelletjes in aanloop naar het vertrek van demissionair premier Mark Rutte.

23-7-2023

Wilders stelde namelijk dat hij een dag voor het inmiddels beruchte Kamerdebat waarin Rutte aankondigde te vertrekken, door Paternotte gebeld werd. Met het verzoek om een motie van wantrouwen in te dienen tegen Rutte.

De discussie op Twitter begon vrijdag nadat Paternotte een artikel deelde waarin VVD-Kamerlid Ruben Brekelmans de deur opende naar samenwerking met de PVV. Met gematigde linkse partijen komt de VVD er volgens Brekelmans niet uit als het gaat om houdbaar asielbeleid. Daarom vindt hij dat VVD het na de verkiezingen over rechts moet proberen, wellicht met de PVV. D66-fractievoorzitter reageerde als door een wesp gestoken: ‘Wilders steunt Poetin, wil uit de EU, uit de euro, af van klimaatactie en is veroordeeld door de rechter. Ook liet hij een kabinet vallen in een economische crisis. En dan bedelt de VVD nu wéér om een gedoogkabinet? Gelukkig kunnen kiezers zichzelf uitspreken.’

Maar dat liet Wilders niet over zijn kant gaan. Hij besloot te reageren en vertelde daarbij hoe het in aanloop naar het Kamerdebat waarin Rutte zijn vertrek aankondigde er werkelijk aan toeging. Het Kamerdebat vond plaats naar aanleiding van de val van het kabinet. In aanloop naar dat debat kondigden verschillende partijen aan een motie van wantrouwen in te gaan dienen tegen Rutte. Zo wilden ze ervoor zorgen dat hij niet als demissionair premier aan zou blijven tot er een nieuw kabinet is, maar direct zou vertrekken. In dat geval was Sigrid Kaag de logische opvolger geweest om demissionair premier te worden tot er een nieuw kabinet gevormd is, iets wat nog gerust een jaar kan duren.

Tijdens het Kamerdebat kondigde Rutte zijn vertrek aan. Hij keert na de verkiezingen niet meer terug. De partijen die van plan waren een motie van wantrouwen in te dienen, trokken zich daarop terug. Achteraf bleek dat D66-leider Kaag de avond daarvoor Rutte had ingelicht dat haar fractie mogelijk een motie van wantrouwen zou gaan steunen.

En nu blijkt dat D66 inderdaad een heel vies politiek spelletje heeft gespeeld rondom het vertrek van Rutte. Als we de woorden van Wilders in ieder geval mogen geloven. ‘Wat een leugenaar die Jan Paternotte’, reageert hij op eerdergenoemde tweet van de D66-fractievoorzitter. ‘De man is zo vals, hij belde me een dag voor het Kamerdebat waarin Rutte aftrad en smeekte me als oppositieleider een motie van wantrouwen tegen Rutte in te dienen. Dan hoefde hij het zelf niet te doen. Zijn achterbaksheid is ongekend.’

Paternotte reageerde daarop door Wilders te betichten van te veel drank: ‘Niet drinken én tweeten Geert’, was zijn korte reactie, gevolgd door een lachende smiley. Opvallend is wel dat Paternotte daarbij niet stellig het verhaal van Widlers ontkent.

NieuwRechts